Blar i Master i helsefremmende relasjonsarbeid / Master's Theses in in health promoting efforts på utgivelsesdato
Viser treff 1-20 av 20
-
Relasjonsbyggingens rolle. Hva gjør lærer og helsesykepleier i møte med barn med utfordrende atferd?
(Master thesis, 2022)Skolen har store utfordringer i arbeidet med en stadig mer mangfoldig elevgruppe med ulik etnisk og sosioøkonomisk bakgrunn. Ved siden av lærevansker er atferdsproblemer den største utfordringen i dagens skole. Elever med ... -
På lag kring eleven? Ei kvalitativ studie om kontaktlærarar i grunnskulen si erfaring med tverrfagleg samarbeid kring elevar med behov for oppfølging frå ulike profesjonar.
(Master thesis, 2022)Hensikt: Studien har søkt å utforske kva erfaringar kontaktlærarar i grunnskulen har med tverrfagleg samarbeid kring elevar med samansette vanskar. Hensikta med studien er å belyse korleis eit utval lærarar erfarer å ... -
Alle disse unyttige kravene! En kvalitativ studie om Nav og Ropbrukere
(Master thesis, 2022)Hensikten: Denne oppgaven handler om hvordan Nav kan hjelpe brukere med ruslidelser og psykiske lidelser (Ropbrukere) til en tryggere, stabil og mer forutsigbar hverdag. Målet er å bidra til økt kunnskap og utvidet forståelse ... -
Profesjonelt relasjonsarbeid - En kvalitativ studie av erfaringene til oppsøkende sosialarbeidere med relasjonsarbeid inn mot ungdom i et belastet storbymiljø.
(Master thesis, 2022)I denne kvalitative studien undersøkes oppsøkende sosialarbeideres erfaringer knyttet til relasjonsarbeidet med ungdom i belastede miljøer. Oppsøkende sosialt arbeid er en metode som tar sikte på å møte personer med ... -
Foreldresamarbeid. «Hvordan kan oppmerksomhet på foreldresamarbeid bidra til å fremme det psykososiale miljøet for de eldste barna i barnehagen?»
(Master thesis, 2022)Formålet med denne kvalitative masteroppgaven er å fortolke og beskrive foreldre og barnehageansatte sin opplevelse av foreldresamarbeidet opp mot det psykososiale miljøet i barnehagen. Informantene ble rekruttert fra ... -
Systematisk etikkrefleksjon i videregående skole. Et aksjonforskningsprosjekt om bruk av systematisk etikkrefleksjon i videregående skole.
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien er å undersøke hvilken betydning systematisk etikkrefleksjon kan ha for personal i videregående skole. Hensikten er videre utdypet i problemstillingen:» Hvilken betydning kan systematisk ... -
MAP- instruktørers erfaringer med selvregulering og aggresjonsproblematikk i psykisk helsevern
(Master thesis, 2022)Bakgrunn for valg av tema er at selvregulering er en del av Møte Med Aggresjonsproblematikk, MAP. MAP er et opplæringsprogram anbefalt av Helsedirektoratet som ønsker å forebygge og håndtere aggresjon og vold i psykisk ... -
Alvorlig skolevegring og sosial tilbaketrekning. Erfaringer og refleksjoner fra Hikikomori nettverket
(Master thesis, 2023)Metode: Metoden jeg har benyttet for datainnhenting er kvalitativ, med bruk av dybdeintervjuer. Jeg har intervjuet fire personer med tilknytning til Hikikomori nettverket. Tre av de jobber der i dag, og en av de er en ... -
En balansekunstner for familier. Helsepersonells erfaringer med foreldre og barn innlagt til rusbehandling
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Rusmiddelproblemer har mange negative konsekvenser, også̊for de som er nære pårørende og barn. Mange rusavhengige blir innlagt til tverrfaglig spesialisert rusbehandling sammen med barna sine. For familiene vil ... -
Å lære å kjenne godt -En kvalitativ studie av relasjonsarbeid i utfordrende utredninger av autismespekterforstyrrelser
(Master thesis, 2023)Denne studien omhandler relasjonsarbeid i utredninger av barn mellom 1-12 år, der det utfordrende å vite om vanskene skylles autismespekterforstyrrelser (ASF) eller omsorgssvikt. Dette er to tilstander som kan ha et likt ... -
Barnet vil, men klarer ikke å gå på skolen - En kvalitativ studie om helsepersonells erfaringer i arbeid med skolefraværsproblematikk hos barn i grunnskolen
(Master thesis, 2023)I denne kvalitative studien har formålet vært å finne ut mer om helsepersonells erfaringer i arbeid med skolefraværsproblematikk. Problematikken blir beskrevet som kompleks og mangfoldig og krevende å få tilstrekkelig ... -
Kvalitetsarbeid i kommunalt bofellesskap. En kvalitativ studie om lederes erfaringer med kvalitetsarbeid i bofellesskap til mennesker med psykiske helseutfordringer
(Master thesis, 2023)Hensikt: Det er viktig å fremme bofelleskap sin relevans og betydning for mennesker med langvarige og alvorlige psykiske helseutfordringer, samt betydning av kvalitet i dette arbeidet. Forståelse og innsikt i bofellesskap ... -
Å jobbe med relasjoner og vold. En Tematisk analyse over helsepersonells erfaringer
(Master thesis, 2023)Hensikten med studien var å utforske helsepersonell sine erfaringer rundt det med vold og trusler, samt relasjonsarbeid. Bakgrunn: Avmakt er en grunnleggende årsak til vold og trusler, og vi alle har et iboende behov for ... -
Et foreldreperspektiv på ufrivillig skolefravær. En kvalitativ studie av opplevelsene til foreldre, til ungdom som ikke går på skolen.
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Denne masteroppgaven utforsker foreldreperspektivet på ufrivillig skolefravær. I Norge har man ikke konkrete tall på hvor mange barn som har ufrivillig skolefravær. Det er ulike årsaker til dette, og det forskes ... -
Medfølelsesfokusert terapi. På hvilken måte har Medfølelsesfokusert terapi (CFT) fått betydning for faglig utvikling hos behandlere innen psykisk helsevern?
(Master thesis, 2023)Jeg har i denne kvalitative studien hatt til hensikt å finne ut hvilke erfaringer mine informanter har ved å praktisere medfølelsesfokusert terapi, og hvordan denne metoden har hatt betydning for deres faglige og personlige ... -
Av og til er det nok å overleve. En retrospektiv studie om kvinners erfaringer med partnervold - Kvalitativ metode
(Master thesis, 2023)«Hvilke erfaringer har kvinner som har vært utsatt for partnervold, og hvordan opplever de denne volden?” Hver fjerde norske kvinne har en gang blitt utsatt for vold fra sin partner (Amnesty, 2010). Anslagsvis rammes ... -
Støttepersonells erfaringer med å tilrettelegge for at barn med autisme skal ta del i barnehagehverdagen. En kvalitativ studie
(Master thesis, 2023)Hvilke erfaringer har støttepersonell med å tilrettelegge for at barn med autisme skal ta del i barnehagehverdagen? I Norge har 93,4 prosent av alle barn i alder ett til fem år plass i barnehagen (Statistisk sentralbyrå, ... -
Er det en sammenheng mellom opplevd økt kompetanse og deltagelse i barnevernfaglig veiledning om utsatte barn og unge hos ansatte i skole og barnehage? Hvilke faktorer kan ha sammenheng med opplevd kompetanse og deltagelse i BFV?
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Målet med denne studien var å undersøke om det er en sammenheng mellom deltakelse i barnevernfaglig veiledning (BFV) og oppfattet økning i kompetanse om sårbare barn og unge blant ansatte i skoler og barnehager. ... -
Dialogisk tilnærming. Reflekterende prosesser som kilde til bedring og helsefremming
(Master thesis, 2024)Hensikt og problemstilling: Hensikten med studien er å utforske hvordan bruken av reflekterende samtaler som behandlingstilnærming er erfart av fagpersoner som har benyttet denne tilnærmingen i møte med pasienter med ... -
Utfordrende atferd i skolen. «En kvalitativ studie av lærere og miljøterapeuters møte med elever som har utfordrende atferd i skolen, og deres erfaringer rundt utfordringer i samarbeidet»
(Master thesis, 2024)Utfordrende atferd i skolen er et fenomen som tiltrekker seg stadig mer oppmerksomhet i samfunnet. Atferdsproblemer ansees som den største uforløste utfordringen i dagens skole. Skolen har et lovpålagt ansvar for å fremme ...