Blar i Master i medborgerskap og samhandling / Master's Theses in citizenship and co-operation på utgivelsesdato
Viser treff 1-20 av 34
-
Brukererfaring og velferdsteknologi. Tjenestemottagers erfaring med elektronisk medisindispenser
(Master thesis, 2019)Bakgrunn: Det er stort fokus på velferdsteknologi i dagens samfunn, spesielt med tanke på de demografiske utfordringene samfunnet står ovenfor de neste tiårene. Det er derimot lite forskning på brukererfaringen ved innføring ... -
School staffs’ mindsets and expectations of students with intellectual disabilities
(Master thesis, 2019)This study aimed to gain an understanding of implicit theories, and attributions about challenging behaviour, among teachers and other school staff in Norwegian schools. The purpose of this current study was twofold: (1) ... -
Alvorlig utviklingshemming og medvirkningspraksiser. En kvalitativ studie av tjenesteyternes erfaringer knyttet til medvirkningspraksiser sammen med personer med alvorlig utviklingshemming
(Master thesis, 2019)Denne studien omhandler alvorlig utviklingshemming og medvirkningspraksiser. Målet og ønsket med oppgaven er å belyse og utforske tjenesteyternes erfaringer knyttet til medvirkningspraksiser sammen med personer med alvorlig ... -
Staff attribution of challenging behaviour and their implicit theories within and outside a positive behavioural support framework
(Master thesis, 2019)Positive behavioural support (PBS) is currently establishing itself as a framework for practice in services for individuals with intellectual disabilities in Norway. This study examines whether training and practising ... -
Medborgerskapspraksiser og alvorlig utviklingshemming. Aktivitet, deltakelse og sansende kommunikasjon
(Master thesis, 2019)Personer med alvorlig utviklingshemming har vansker med å være aktive og deltakende i hverdagslige situasjoner på grunn av begrensninger knyttet til kognisjon, sansing og bevegelighet. Studiens tema er aktivitet og deltakelse ... -
Inkludering og mening eller forsterkning av utenforskap? Om mennesker med kognitive funksjonsnedsettelser som arbeider på tiltak i ordinære bedrifter
(Master thesis, 2020-05)Denne studien handler om mennesker med kognitive funksjonsnedsettelser som arbeider på ulike tiltak i ordinære bedrifter. Studiens problemstilling: Hvordan opplever ansatte på tiltak i ordinære bedrifter inkludering og ... -
”Erfaringer med ”Nye horisonter”- kurset for erfaringsmedarbeidere og selvhjelpsverktøyene ”Veiviseren” og ”Verktøykassa”
(Master thesis, 2020-05)Medborgerskap gjenspeiler seg på flere områder i recoveryperspektivet innen psykisk helse- og rusfeltet. Personer med psykiske lidelser og/eller rus problemer kan oppleve at deres rolle som medborger blir vekket og kan ... -
Vernepleiere sine erfaringer med praktisering av brukermedvirkning for personer utviklingshemming. Hvordan kan brukermedvirkning fremme aktivt medborgerskap?
(Master thesis, 2020-05)Tema for denne studien er brukermedvirkning i tjenestefeltet til personer med kognitive funksjonsutfordringer/funksjons forskjellighet eller utviklingshemming. Brukermedvirkning er en vei inn til aktivt medborgerskap. ... -
Inn på tunet for personer med demens En kvalitativ studie om hvordan tilbydere kan bidra til å forme Inn på tunet-tilbud for personer med demens
(Master thesis, 2020-05)Personer med demens vil kunne være like ulike som personer uten demens. Derfor vil det være nyttig med ulike typer dagtilbud for denne gruppen. Inn på tunet er i dag et alternativt tilbud som skiller seg ut med dens ... -
Læreres erfaringer med- og perspektiver på et prosjekt som skal styrke samarbeid på tvers av profesjoner for å støtte lærere og elever i grunnskolen
(Master thesis, 2020-05)studien er en evalueringsoppgave av prosjektet «Laget rundt læreren og eleven», som er startet av en kommune i Rogaland. Målet med studien er å få tilgang på lærernes erfaringer med, perspektiv på- og tanker om prosjektet. ... -
Helsepersonells erfaring med elektronisk medisindispenser i hjemmetjenesten
(Master thesis, 2020-05)Denne studien omhandler erfaringer med elektroniske medisindispensere. Målet og ønsket med oppgaven er å belyse og utforske helsepersonellets erfaringer knyttet til bruk av elektroniske medisindispensere i hjemmetjenesten. ... -
”Erfaringer med ”Nye horisonter”- kurset for erfaringsmedarbeidere og selvhjelpsverktøyene ”Veiviseren” og ”Verktøykassa”
(Master thesis, 2020-05)Medborgerskap gjenspeiler seg på flere områder i recoveryperspektivet innen psykisk helse- og rusfeltet. Personer med psykiske lidelser og/eller rus problemer kan oppleve at deres rolle som medborger blir svekket og kan ... -
Samhandling i prosjektet «laget rundt læreren og eleven» En kvalitativ studie
(Master thesis, 2020-05)Denne studien fremstiller samhandling mellom ulike profesjonsutøvere i det tverrfaglige prosjektet «laget rundt læreren og eleven». Målet og hensikt med studien er å få kunnskap om og utforske hvilke erfaringer og perspektiver ... -
Hvordan synliggjøres elevmedvirkning i maler for sakkyndig vurdering, vedtak om spesialundervisning og individuelle opplæringsplaner?
(Master thesis, 2021-06)I Norge bygger den politiske intensjonen for mennesker med utviklingshemming på tanker om likestilling, likeverd, selvbestemmelse, deltakelse og integrering. Norsk skole skal være inkluderende og likeverdig. Det har de ... -
Medvirkning i skolen – en studie av elever med kognitive og kommunikative funksjonsnedsettelser sine erfaringer med medvirkning i egen skolehverdag
(Master thesis, 2021-06)Denne studien utforsker elever med kognitive og kommunikative funksjonsnedsettelser sine erfaringer med medvirkning i egen skolehverdag. Målet med studien er at en elevenes erfaringer kan bidra til innsikt i muligheter og ... -
Hva kjennetegner samskapingsprosesser i etablering av et Recovery College?
(Master thesis, 2021-12)Temaet for denne studien er samskaping i planlegging av et recovery college. Temaet er valgt på bakgrunn av nye tjenestetilbud og endring av måten en arbeider og forstår psykisk sykdom på. Samskaping og recovery er temaer ... -
Barnehagen som et inkluderende fellesskap for barn som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). En kvantitativ studie om ASK-bruk og tilgang.
(Master thesis, 2021-12)Bakgrunn: Sosiokulturell læringsteori peker på betydningen av at læring skjer i fellesskap med andre. Tidligere forskning innen ASK vektlegger betydningen av at barn som bruker ASK erfarer at språket blir modellert i ... -
Medborgerskap for foreldre til barn med sammensatte behov i møte med helsetjenestene En kritisk diskursanalyse av «Vi - de pårørende»
(Master thesis, 2022-05)Bakgrunnen for oppgaven er den sentrale betydningen pårørende har som en del av den norske velferdsstatens helsepolicy og et interessefelt for foreldre til barn med sammensatte behov. “Vi - de pårørende” er en strategi ... -
Hvilke idealtypiske demokratiske medborgere søker skoleeiere, skoleledere og samfunnsfagslærere å utdanne til?
(Master thesis, 2022-05)I august 2020 ble det innført en ny læreplan i skolene, fagløftet. Den nye læreplanen inneholder tre nye tverrfaglige tema, der demokrati og medborgerskap er ett av dem. Demokrati og medborgerskap er et resultat av ... -
Det komplekse kulturelle medborgerskapet Dimensjoner av kulturelt medborgerskap på mikro-, meso- og makronivå i lys av filosofen Martha C. Nussbaums teori
(Master thesis, 2022-05)Masteroppgaven Det komplekse kulturelle medborgerskapet tar for seg ulike dimensjoner og nivåer av kulturelt medborgerskap. Begrepet kulturelt medborgerskap blir brukt med ulike teoretiske perspektiv, men er lite omtalt ...