• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • VID vitenskapelige høgskole
  • 7 Masteroppgaver / Master's Theses
  • Master i medborgerskap og samhandling / Master's Theses in citizenship and co-operation
  • View Item
  •   Home
  • VID vitenskapelige høgskole
  • 7 Masteroppgaver / Master's Theses
  • Master i medborgerskap og samhandling / Master's Theses in citizenship and co-operation
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samhandling i prosjektet «laget rundt læreren og eleven» En kvalitativ studie

Nesse, Kristin A.
Master thesis
Thumbnail
View/Open
2020MaMEDBO_Nesse.pdf (2.209Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2677457
Date
2020-05
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i medborgerskap og samhandling / Master's Theses in citizenship and co-operation [12]
Abstract
Denne studien fremstiller samhandling mellom ulike profesjonsutøvere i det tverrfaglige prosjektet «laget rundt læreren og eleven». Målet og hensikt med studien er å få kunnskap om og utforske hvilke erfaringer og perspektiver laget som er involvert i prosjektet har med samhandlingen dem imellom. Kunnskapen vil være nyttig for å videreutvikle og starte nye og gode samarbeidspraksiser. Problemstillingen for denne studien er: «Hvilke erfaringer og perspektiver har laget som er involvert i prosjektet «laget rundt læreren og eleven» med samhandlingen i prosjektet?» For å besvare problemstillingen ble det i denne studien benyttet kvalitativ metode i form av fokusgruppeintervjuer. Det ble gjennomført tre intervjuer med totalt 11 profesjonsutøvere fra to ulike lag fra to forskjellige grunnskoler i den samme kommunen. Deltakerne besto av helsesykepleiere, sosialrådgivere, spesialpedagogisk koordinatorer, representanter fra pedagogisk psykologisk tjeneste, samt to rektorer som ledet hvert sitt prosjekt. Systematisk tektkondensering ble benyttet i analysen og tolkning av det innsamlede datamaterialet. Fire hovedfunn ble identifisert etter endt analyse: 1) Respekt, likeverd og trygghet – grunnleggende verdier for samhandling mellom

profesjonene i laget 2) Samhandling – en rik kilde til kunnskapsdeling 3) Liten grad av styring fra prosjektledelsen – frihet eller forvirring for deltakerne i laget? 4) Samhandling – styrkede tiltak for elevenes opplevelse av mestring og tilhørighet på skolen Funn som fremkom i studien viste hva som har fungert godt og hva som har vært utfordrende ved samhandlingen i prosjektet. Utfordringer viste seg å være liten grad av styring, uklar kommunikasjon, utilstrekkelig kontinuitet og uregelmessig møtevirksomhet. På den andre siden belyser studien hvordan profesjonsutøverne erfarte at respekt, likeverd, anerkjennelse, kunnskap og interesse og kompetanseutveksling bidrog til å utvikle gode samhandlingspraksiser.
Description
Master's theses in Citizenship and Co-Operation. VID Specialized University, School of Mission and Theology. May 2020.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit