Samhandling i prosjektet «laget rundt læreren og eleven» En kvalitativ studie
Abstract
Denne studien fremstiller samhandling mellom ulike profesjonsutøvere i det tverrfaglige prosjektet «laget rundt læreren og eleven». Målet og hensikt med studien er å få kunnskap om og utforske hvilke erfaringer og perspektiver laget som er involvert i prosjektet har med samhandlingen dem imellom. Kunnskapen vil være nyttig for å videreutvikle og starte nye og gode samarbeidspraksiser. Problemstillingen for denne studien er: «Hvilke erfaringer og perspektiver har laget som er involvert i prosjektet «laget rundt læreren og eleven» med samhandlingen i prosjektet?» For å besvare problemstillingen ble det i denne studien benyttet kvalitativ metode i form av fokusgruppeintervjuer. Det ble gjennomført tre intervjuer med totalt 11 profesjonsutøvere fra to ulike lag fra to forskjellige grunnskoler i den samme kommunen. Deltakerne besto av helsesykepleiere, sosialrådgivere, spesialpedagogisk koordinatorer, representanter fra pedagogisk psykologisk tjeneste, samt to rektorer som ledet hvert sitt prosjekt. Systematisk tektkondensering ble benyttet i analysen og tolkning av det innsamlede datamaterialet. Fire hovedfunn ble identifisert etter endt analyse: 1) Respekt, likeverd og trygghet – grunnleggende verdier for samhandling mellom
profesjonene i laget 2) Samhandling – en rik kilde til kunnskapsdeling 3) Liten grad av styring fra prosjektledelsen – frihet eller forvirring for deltakerne i laget? 4) Samhandling – styrkede tiltak for elevenes opplevelse av mestring og tilhørighet på skolen Funn som fremkom i studien viste hva som har fungert godt og hva som har vært utfordrende ved samhandlingen i prosjektet. Utfordringer viste seg å være liten grad av styring, uklar kommunikasjon, utilstrekkelig kontinuitet og uregelmessig møtevirksomhet. På den andre siden belyser studien hvordan profesjonsutøverne erfarte at respekt, likeverd, anerkjennelse, kunnskap og interesse og kompetanseutveksling bidrog til å utvikle gode samhandlingspraksiser.
Description
Master's theses in Citizenship and Co-Operation. VID Specialized University, School of Mission and Theology. May 2020.