Læreres erfaringer med- og perspektiver på et prosjekt som skal styrke samarbeid på tvers av profesjoner for å støtte lærere og elever i grunnskolen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2677433Utgivelsesdato
2020-05Metadata
Vis full innførselSammendrag
studien er en evalueringsoppgave av prosjektet «Laget rundt læreren og eleven», som er startet av en kommune i Rogaland. Målet med studien er å få tilgang på lærernes erfaringer med, perspektiv på- og tanker om prosjektet. Kommunens prosjekt har som hovedmål å redusere frafall i den videregående skolen. Prosjektets design er at tverrfaglige lag ved skolene skal være til støtte både for elever og lærer i skolehverdagen. Problemstillingen for studien har vært: Hvilken kunnskap om, erfaringer med og perspektiv på prosjektet «Laget rundt læreren og eleven» har lærerne ved én ungdomsskole og én barneskole i én kommune i Rogaland? For å finne svar på problemstillingen er det brukt en kvalitativ tilnærming. Feltarbeidet er gjort ved bruk av ett gruppeintervju og spørreskjemaer. Totalt syv informanter deltok. Ved hjelp av Malteruds modell for systematisk tekstanalyse ble tre temaer identifisert: Lagets tiltak, lærernes erfaringer og ønsker og psykisk helse. Funnene i studien viser blant annet at lærerne har tillit til skoleledelsen og fagpersoner. Lærerne har blandede erfaringer med tiltak som er satt i gang av Laget ved deres skole. Lærerne opplever ikke veldig stor grad av medvirkning i prosessene i utarbeidelsen av tiltakene, men de fleste etterlyser heller ikke dette. Hovedfunnet i studien er lærernes begeistring for muligheten til å få bruke tid på livsmestring og sosial kompetanse sammen med sine elever, i en hverdag som ellers er preget av tidspress. Lærerne opplever ikke muligheten for kompetanseheving som god. Det poengteres at klasser med mange elever gjør det vanskelig for lærerne å se hver elev.
Beskrivelse
Master's Theses in Citizenship and Co-operation. VID Specialized University - School of Mission and Theology. May 2020.