Blar i Master i interkulturelt arbeid / Master's Theses MIKA på tittel
Viser treff 1-20 av 70
-
Andrespråksopplæring i et literacy-perspektiv : Integrert språk- og fagopplæring i innføringsklasser på ungdomstrinn
(Master thesis, 2019-12)Studien svarer på ønsket til andrespråksforsker, Jim Cummins (2018, s. 18) om mer kvalitativ forskning på innovativ undervisning av flerspråklige elever. Videre relaterer studien til årets PISA-rapport (Schleicher, 2019, ... -
«Åh, den snakker sånn som mamma" : pedagogers erfaringer med bruk av det digitale verktøyet PENpal i flerspråklige barnegrupper
(Master thesis, 2018-05)Formålet med denne studien var å få kunnskap om hvilke erfaringer pedagoger gjør seg med bruk av det digitale verktøyet PENpal. Jeg var interessert i hvordan pedagogene introduserte og tok i bruk dette verktøyet i flerspråklige ... -
Barnets beste i boliviansk kontekst Barns rettigheter og oppvekstsvilkår på et barnehjem
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg hva som er forståelsen og praksisen av, samt vilkårene for barnets beste i Bolivia, spesielt barnehjemsbarn. Dette relateres til barnekonvensjonen og landets lover. Forskningen er bygget ... -
Barnevernansattes erfaringer med videreutdanningen Minoritetskompetanse i barnevernet : «Altså det er ikke der ute, det er her inne»
(Master thesis, 2021-05)Temaet for denne studien er interkulturell kompetanse i barnevernet. Konteksten er barnevernansatte i kommunal barneverntjeneste, som gjennomførte videreutdanningen «Minoritetskompetanse i barnevernet» studieåret 2019/2020. ... -
Betydningen av vertslandets veileder i utvekslingspraksis : Norske sykepleierstudenter i Tanzania
(Master thesis, 2019-05)I denne oppgaven presenteres en studie av norske sykepleiestudenter i praksis på Tanga Intercultural Competence Centre (TICC) i Tanzania. Hovedtema er hvordan studenten opplever praksisveiledningen når den foregår av ... -
Den interkulturelle lærerkompetansen - en kvalitativ undersøkelse av 9 flerspråklige og flerkulturelle læreres ressurser
(Master thesis, 2020-05)Denne oppgaven er en del av en erfaringsbasert master i interkulturelt arbeid (MIKA) ved VID vitenskapelig høgskole i Stavanger. Tema for oppgaven er knyttet til interkulturell kompetanse med hovedfokus på lærerprofesjonens ... -
Den norske islamdebatten - en undersøkelse av diskursene bak en ødelagt samtale
(Master thesis, 2019-08)Oppgaven vil undersøke islamdebatten i Norge. Med pressedekningen av drapet på Maren Ueland og Louise Jensager Jespersen som utgangspunkt, vil oppgaven vise at ulike sider i debatten ikke bare har ulikt syn på hva drapene ... -
Det kommer fra mitt hjerte : Motivasjon for grunnskole blant minoritetsspråklige voksne med fluktbakgrunn, og liten eller ingen skolebakgrunn
(Master thesis, 2021-12)Hvordan motiveres voksne minoritetsspråklige med liten eller ingen skolebakgrunn fra hjemlandet til å velge å gå på grunnskole? Bakgrunnen for denne problemstillingen er at voksne minoritetsspråklige som ikke har ... -
Det nye livet i Norge – om forhåpninger, utfordringer og hverdagsmestring En kvalitativ studie om flyktningers mestring av den nye hverdagen i Norge og deres opplevelse av livskvalitet etter bosetting
(Master thesis, 2022-05)Formålet med denne studien har vært å løfte frem bosatte flyktningers stemme i deres opplevelse av hvordan den nye hverdagen i Norge er. Jeg har ønsket å innhente kunnskap om hvilke forhåpninger de hadde om livet i ... -
Det vesle har hjertet alltid visst : om flyktninger og resiliens
(Master thesis, 2020-05)I denne masteroppgaven har jeg spurt flyktninger om hva de tror har gjort at de har fått gode liv i Norge. Deres svar blir belyst med teori om hvordan en får god helse, økt livskvalitet og hvordan en kan klare seg godt til ... -
En kvalitativ studie av Kommunens psykiske helsetilbud for barn og unge i et minoritetsperspektiv : «Vi må være mer synlige og gi av oss selv»
(Master thesis, 2021-05)En målsetning til velferdsstaten er likeverdige helsetjenester som hensyntar at alle barn og familier har ulike ønsker og behov. Regjeringen og barneombudet har et økt fokus på barn og unges psykiske helse, uten at det ... -
En kvalitativ studie av kontaktpersoners oppfølging av syriske kvoteflyktninger etter bosetting
(Master thesis, 2020-05)Denne studien belyser hvordan kontaktpersoner i Flyktningeenheten arbeider med oppfølging av syriske kvoteflyktninger etter bosetting. Kontaktpersonens mandat favner et bredt spekter av arbeidsområder innenfor integreringsarbeidet ... -
En skole for alle? - Et kritisk blikk på inkludering og tilpasset opplæring for elever uten skolegang.
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave som ønsker å fremme et kritisk blikk på regelverket i innføringsklasser og vise hvilken faglig kritikk som finnes av dette regelverket. Videre viser oppgaven hva som kjennetegner begrepet tilpasset ... -
En «nasjonal skandale»?: En multimodal kritisk diskursanalyse av alternative mediers dekning av «pistolklubbsaken»
(Master thesis, 2022-05)Denne masteravhandlingen er en studie av «pistolklubbsaken,» en nyhetssak som oppsto 01. februar 2019, da det ble kjent at Kvinesdal pistolklubb hadde medlemmer med flyktningbakgrunn, og at medlemskontingenten til ei ... -
Er det deilig å være thai i Norge? : en kvalitativ undersøkelse om hvilke utfordringer unge thai-immigranter har i møte med norsk språk og kultur
(Master thesis, 2018-05)Formålet med denne studien er å finne ut av hvilke utfordringer unge thai-immigranter har i møte med norsk språk og kultur. Den overordnede problemstillingen er i hvilken grad unge thai-immigranter integreres i de norske ... -
Foreldresamarbeid mellom minoritetsmødre og barnehagelærere i barnehagen - et symbolsk interaksjonistisk perspektiv - Me prøve så godt me kan vet du!
(Master thesis, 2020-05)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som baseres på individuelle intervju med tre barnehagelærere og to individuelle og 3 fokusgruppemøte intervjuer med åtte minoritetsmødre. Det jeg ønsker med denne studien er å ...