Master i interkulturelt arbeid / Master's Theses MIKA
Recent Submissions
-
Foreldresamarbeid mellom minoritetsmødre og barnehagelærere i barnehagen - et symbolsk interaksjonistisk perspektiv - Me prøve så godt me kan vet du!
(Master thesis, 2020-05)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som baseres på individuelle intervju med tre barnehagelærere og to individuelle og 3 fokusgruppemøte intervjuer med åtte minoritetsmødre. Det jeg ønsker med denne studien er å ... -
Inkludering i skolen - En studie av sosial og kulturell tilhørighet i en skolekontekst
(Master thesis, 2020-05)Denne masteroppgaven tar sikte på å få frem elevenes synspunkter på- og meninger om faktorer som fremmer og hemmer inkludering i deres læringsmiljø. Problemstillingen som danner grunnlaget for min masteroppgave, er følgende: ... -
Det vesle har hjertet alltid visst om flyktninger og resiliens
(Master thesis, 2020-05)I denne masteroppgaven har jeg spurt flyktninger om hva de tror har gjort at de har fått gode liv i Norge. Deres svar blir belyst med teori om hvordan en får god helse, økt livskvalitet og hvordan en kan klare seg godt til ... -
En kvalitativ studie av kontaktpersoners oppfølging av syriske kvoteflyktninger etter bosetting
(Master thesis, 2020-05)Denne studien belyser hvordan kontaktpersoner i Flyktningeenheten arbeider med oppfølging av syriske kvoteflyktninger etter bosetting. Kontaktpersonens mandat favner et bredt spekter av arbeidsområder innenfor integreringsarbeidet ... -
Den interkulturelle lærerkompetansen - en kvalitativ undersøkelse av 9 flerspråklige og flerkulturelle læreres ressurser
(Master thesis, 2020-05)Denne oppgaven er en del av en erfaringsbasert master i interkulturelt arbeid (MIKA) ved VID vitenskapelig høgskole i Stavanger. Tema for oppgaven er knyttet til interkulturell kompetanse med hovedfokus på lærerprofesjonens ... -
Integreringsarbeid i frivillig sektor En studie om interkulturell kompetanse i frivillige organisasjoner
(Master thesis, 2020-05)Økt innvandring og fokus på integrering har fått mye oppmerksomhet i Norge de siste årene. Innvandring påvirker også sivilsamfunnet, og frivillig sektor etterstreber å henge med på endringene. Frivillig arbeid anses for å ... -
Rektorer i grunnskolen og minoritetsspråklig opplæring : «- for at elevene skal ha gode liv som voksne»
(Master thesis, 2019-05)Denne oppgaven er en erfaringsbasert master i interkulturelt arbeid ved VID vitenskapelig høgskole i Stavanger. Tema for oppgaven er rektorer i grunnskolen og minoritetsspråklig opplæring. I innledningen beskrives bakgrunnen ... -
Å samhandle med minoritetspasienter i lys av språkbarrierer : Sykepleieres perspektiv og erfaringer
(Master thesis, 2019-05)Studien har sin bakgrunn i erfaring fra egen arbeidsplass, hvor jeg opplever at samspillet mellom sykepleier og minoritetspasienter, som har begrensede norskferdigheter, ikke flyter på samme måte som med norskspråklige ... -
«Vi får jo alltids kommunisert på et vis» : En kvalitativ studie om bruk av tolk i NAV
(Master thesis, 2019-05)Likeverdige tjenester er et grunnleggende prinsipp i Norge som reguleres både av internasjonale menneskerettigheter og nasjonale lovverk. Denne retten gir blant annet innbyggere rett til tolk dersom språk er en utfordring ... -
Betydningen av vertslandets veileder i utvekslingspraksis : Norske sykepleierstudenter i Tanzania
(Master thesis, 2019-05)I denne oppgaven presenteres en studie av norske sykepleiestudenter i praksis på Tanga Intercultural Competence Centre (TICC) i Tanzania. Hovedtema er hvordan studenten opplever praksisveiledningen når den foregår av ... -
Konsekvenser av utviklingsarbeid i rurale områder : Casestudie fra Luuka, Uganda
(Master thesis, 2019-05)Kompetanseutvikling i rurale områder er en økende form for bistand, for å hjelpe mennesker ut av fattigdom. Gjennom å styrke individer og grupper sosialt og økonomisk kan lokalsamfunnet som helhet bli påvirket som følge ... -
Den norske islamdebatten - en undersøkelse av diskursene bak en ødelagt samtale
(Master thesis, 2019-08)Oppgaven vil undersøke islamdebatten i Norge. Med pressedekningen av drapet på Maren Ueland og Louise Jensager Jespersen som utgangspunkt, vil oppgaven vise at ulike sider i debatten ikke bare har ulikt syn på hva drapene ... -
Andrespråksopplæring i et literacy-perspektiv : Integrert språk- og fagopplæring i innføringsklasser på ungdomstrinn
(Master thesis, 2019-12)Studien svarer på ønsket til andrespråksforsker, Jim Cummins (2018, s. 18) om mer kvalitativ forskning på innovativ undervisning av flerspråklige elever. Videre relaterer studien til årets PISA-rapport (Schleicher, 2019, ... -
Sjangerpedagogikk som metode for å fremme demokratisk medborgerskap : En studie av opplæring i innføringsklasser på ungdomstrinn
(Master thesis, 2019-12)Norge er blitt et flerspråklig og flerkulturelt samfunn. En sentral utfordring er å finne frem til måter å leve i sameksistens, uavhengig av religiøs og kulturell bakgrunn for å videreutvikle og opprettholde et demokratisk ... -
«Åh, den snakker sånn som mamma" : pedagogers erfaringer med bruk av det digitale verktøyet PENpal i flerspråklige barnegrupper
(Master thesis, 2018-05)Formålet med denne studien var å få kunnskap om hvilke erfaringer pedagoger gjør seg med bruk av det digitale verktøyet PENpal. Jeg var interessert i hvordan pedagogene introduserte og tok i bruk dette verktøyet i flerspråklige ... -
Hvilke faktorer påvirker integrering av thailandske elever i møte med det norske samfunnet?
(Master thesis, 2018-12)Denne masteroppgaven omhandler hvordan thailandske elever opplever integrering i norsk skole og i samfunnet for øvrig. Forfatteren, Pilaipon Kristoffersen, ser på seg selv som en aktør i denne prosessen. Det likevel ikke ... -
Mangfold i barnehagen : hvordan tilrettelegges det for inkludering og mangfold i barnehagen?
(Master thesis, 2018-12)I denne studien ser jeg nærmere på hvordan personalets tilnærming til pedagogisk innhold fremmer anerkjennelse av mangfold og utvikling av inkluderingsprosesser i barnehagen. Jeg har videre sett på hvilket innhold og ... -
Gift med en nordmann! : hvorfor utsatt for å miste omsorgen for egne barn?
(Master thesis, 2018-12)I 2017 gav NTNU Samfunnsforskning ut rapporten; Myter og realiteter; Innvandrers møte med barnevernet. I følge rapporten er mediebildet i stor grad basert på minoritetsfamiliers opplevelser av å være særlig utsatt, misforstått ... -
Medvirkning for barn med innvandrerbakgrunn i barnehagen : en studie av muligheter og begrensninger
(Master thesis, 2018-12)Barnehagen spiller en viktig rolle når det gjelder å gi barn mulighet til å delta, ytre seg og til å bli hørt. Her skal barna oppleve at de kan påvirke barnehagens innhold gjennom å medvirke og bidra. Verken norskspråklige ...