Den kulturkompetente skolen : Læreres opplevelser av skolens arbeid med problematisk sosial kontroll i krysskulturelle kontekster
Master thesis
Submitted version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3130911Utgivelsesdato
2023-05Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Det følger mye ansvar med lærerrollen. Noen av disse ansvarsområdene er definerte i stillingsbeskrivelsen, mens andre er basert på uformelle forventninger. Tidvis opplever lærere elevsaker der de er usikre på hvorvidt de skal involvere seg eller ikke, og eventuelt i hvilken grad. Slike saker kompliseres ytterligere når de innefatter en krysskulturell dimensjon. I elevsaker der læreren opplever at de er uenige i foreldres etnoteorier, og oppfatter at eleven utsettes for problematisk sosial kontroll, er det uklare rammer for hvordan de skal handle.
Denne studien er basert på kvalitative intervjuer med seks lærere som arbeider på 8-13. trinn. Deltakerne skildrer ulike opplevelser av elevsaker og hvordan skolen og de som lærere har arbeidet med dette. I intervjuene deler de perspektiver på lærerrollen, hvordan de opplever samarbeidet med skoleledelse og samarbeidet mellom skole-hjem i slike elevsaker. I tillegg deler deltakerne verdifulle refleksjoner rundt veien videre.
Studien viser at et godt profesjonssamarbeid, god kommunikasjon, tydelig ansvarsfordeling og rolledefinisjon er sentrale faktorer for å oppnå gode resultater. Lærerne ønsker seg kompetanseheving på feltet interkulturelt arbeid, blant annet i form av tydeligere retningslinjer og handlingsplaner. I tillegg etterspør de at forebyggende tiltak i større grad prioriteres på politisk og økonomisk plan, for å bedre dialogen mellom skole og hjem.
Beskrivelse
Master's thesis MIKA. VID Specialized University, Stavanger, May 2023