Master i interkulturelt arbeid / Master's Theses MIKA
Recent Submissions
-
"Forskjellsbehandling eller bra politiarbeid?" En kvalitativ studie basert på politiets holdninger til etniske minoriteter
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg politiets holdninger til etniske minoriteter og hvilke faktorer som kan påvirke disse holdningene. Masteroppgaven bygger på en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i individuelle intervjuer ... -
En skole for alle? - Et kritisk blikk på inkludering og tilpasset opplæring for elever uten skolegang.
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave som ønsker å fremme et kritisk blikk på regelverket i innføringsklasser og vise hvilken faglig kritikk som finnes av dette regelverket. Videre viser oppgaven hva som kjennetegner begrepet tilpasset ... -
Barnets beste i boliviansk kontekst Barns rettigheter og oppvekstsvilkår på et barnehjem
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg hva som er forståelsen og praksisen av, samt vilkårene for barnets beste i Bolivia, spesielt barnehjemsbarn. Dette relateres til barnekonvensjonen og landets lover. Forskningen er bygget ... -
En kvalitativ studie av Kommunens psykiske helsetilbud for barn og unge i et minoritetsperspektiv : «Vi må være mer synlige og gi av oss selv»
(Master thesis, 2021-05)En målsetning til velferdsstaten er likeverdige helsetjenester som hensyntar at alle barn og familier har ulike ønsker og behov. Regjeringen og barneombudet har et økt fokus på barn og unges psykiske helse, uten at det ... -
Barnevernansattes erfaringer med videreutdanningen Minoritetskompetanse i barnevernet : «Altså det er ikke der ute, det er her inne»
(Master thesis, 2021-05)Temaet for denne studien er interkulturell kompetanse i barnevernet. Konteksten er barnevernansatte i kommunal barneverntjeneste, som gjennomførte videreutdanningen «Minoritetskompetanse i barnevernet» studieåret 2019/2020. ... -
Det kommer fra mitt hjerte : Motivasjon for grunnskole blant minoritetsspråklige voksne med fluktbakgrunn, og liten eller ingen skolebakgrunn
(Master thesis, 2021-12)Hvordan motiveres voksne minoritetsspråklige med liten eller ingen skolebakgrunn fra hjemlandet til å velge å gå på grunnskole? Bakgrunnen for denne problemstillingen er at voksne minoritetsspråklige som ikke har ... -
Psykisk helse blant innvandrere- Hvilke faktorer påvirker deres psykiske helse?
(Master thesis, 2021-08)Denne masteroppgaven er en del av erfaringsbasert master i interkulturell arbeid ved VID vitenskapelige høgskole Stavanger. I denne oppgaven retter jeg søkelyset mot minoriteter og deres psykiske helse. Utgangspunktet for ... -
«I praksis vert ein jævleg god i norsk!» - Eit deltakarperspektiv på praksis som del av arbeidsretting av norskopplæringa i introduksjonsprogrammet
(Master thesis, 2022-05)Denne masteroppgåva handlar om praksis som del av arbeidsrettinga av norskopplæringa i introduksjonsprogrammet, sett frå eit deltakarperspektiv. Føremålet med introduksjonsprogrammet og arbeidsrettinga av norskopplæringa ... -
Når vi føler oss trygge hos dem, gir vi tryggheten videre til barna våre Minoritetsforeldres opplevelser i møte med den norske helsestasjonen
(Master thesis, 2022-05)Denne masteroppgaven i Interkulturelt arbeid er en kvalitativ studie, som undersøker hvordan 10 minoritetsforeldre med flyktningbakgrunn opplever møtet med den norske helsestasjonen. Helsestasjonen skal være et lett ... -
En «nasjonal skandale»?: En multimodal kritisk diskursanalyse av alternative mediers dekning av «pistolklubbsaken»
(Master thesis, 2022-05)Denne masteravhandlingen er en studie av «pistolklubbsaken,» en nyhetssak som oppsto 01. februar 2019, da det ble kjent at Kvinesdal pistolklubb hadde medlemmer med flyktningbakgrunn, og at medlemskontingenten til ei ... -
Medias fokus i en krisesituasjon Faktorer som kan påvirke barnehagediskursen og holdninger mot integrering og marginalisering
(Master thesis, 2022-05)Denne oppgaven har fokus på hvordan media har omtalt økt smitte av Covid-19 hos noen utsatte minoritetsgrupper. Media kan påvirke holdninger hos sitt store publikum, og det er derfor av interesse om media omhandler ... -
Inkludering og integrering i praksisfeltet En studie om utdanningens rolle i inkluderings- og integreringsarbeidet
(Master thesis, 2022-05)Som innvandrer vil tilgang til arbeid ha betydning for deltakelse i samfunnet, og tilhørighet til det norske fellesskapet. Med det som bakteppe har regjeringen gjort en innsats for å kvalifisere innvandrere til ... -
Det nye livet i Norge – om forhåpninger, utfordringer og hverdagsmestring En kvalitativ studie om flyktningers mestring av den nye hverdagen i Norge og deres opplevelse av livskvalitet etter bosetting
(Master thesis, 2022-05)Formålet med denne studien har vært å løfte frem bosatte flyktningers stemme i deres opplevelse av hvordan den nye hverdagen i Norge er. Jeg har ønsket å innhente kunnskap om hvilke forhåpninger de hadde om livet i ... -
”Lederens unike møte med den ansatte”
(Master thesis, 2020-12)I dette erfaringsbaserte studiet ved MIKA har jeg undersøkt hvordan åtte ledere av ansatte med multikulturell bakgrunn drifter sine enheter. Det har vært inspirerende dialoger da lederne har vært rause og delt av sine ... -
Oppfølging av tro og livssyn blant enslige mindreårige flyktninger i bofellesskap - En kvalitativ intervjustudie «Sammen i dag – på egne ben i morgen»
(Master thesis, 2020-12)Enslige mindreårige flyktninger (EMF) er barn under 18 år som kommer alene uten følgepersoner med foreldreansvar til Norge, som asylsøkere eller overføringsflyktninger (Eide, 2020, s. 30). Ved bosetting i kommunene er det ... -
«Ingen tenke du e rar» -Minoritetsspråklige elevers opplevelse av innføringsskolen
(Master thesis, 2020-12)Denne masteroppgaven tar for seg hvordan ungdommer med kort botid i Norge har opplevd det å gå i en innføringsskole for å lære språk og deretter bli overført til en ordinær ungdomsskole. Hvordan mestrer de overgangen, ... -
Foreldresamarbeid mellom minoritetsmødre og barnehagelærere i barnehagen - et symbolsk interaksjonistisk perspektiv - Me prøve så godt me kan vet du!
(Master thesis, 2020-05)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som baseres på individuelle intervju med tre barnehagelærere og to individuelle og 3 fokusgruppemøte intervjuer med åtte minoritetsmødre. Det jeg ønsker med denne studien er å ... -
Den interkulturelle lærerkompetansen - en kvalitativ undersøkelse av 9 flerspråklige og flerkulturelle læreres ressurser
(Master thesis, 2020-05)Denne oppgaven er en del av en erfaringsbasert master i interkulturelt arbeid (MIKA) ved VID vitenskapelig høgskole i Stavanger. Tema for oppgaven er knyttet til interkulturell kompetanse med hovedfokus på lærerprofesjonens ... -
En kvalitativ studie av kontaktpersoners oppfølging av syriske kvoteflyktninger etter bosetting
(Master thesis, 2020-05)Denne studien belyser hvordan kontaktpersoner i Flyktningeenheten arbeider med oppfølging av syriske kvoteflyktninger etter bosetting. Kontaktpersonens mandat favner et bredt spekter av arbeidsområder innenfor integreringsarbeidet ... -
Integreringsarbeid i frivillig sektor En studie om interkulturell kompetanse i frivillige organisasjoner
(Master thesis, 2020-05)Økt innvandring og fokus på integrering har fått mye oppmerksomhet i Norge de siste årene. Innvandring påvirker også sivilsamfunnet, og frivillig sektor etterstreber å henge med på endringene. Frivillig arbeid anses for å ...