«Åh, den snakker sånn som mamma" : pedagogers erfaringer med bruk av det digitale verktøyet PENpal i flerspråklige barnegrupper
Abstract
Formålet med denne studien var å få kunnskap om hvilke erfaringer pedagoger gjør seg med bruk av det digitale verktøyet PENpal. Jeg var interessert i hvordan pedagogene introduserte og tok i bruk dette verktøyet i flerspråklige barnegrupper. Videre var jeg interessert i hvordan bruken av dette verktøyet påvirket det enkelte barn og barnegruppen, med tanke på et inkluderende språk – og læringsmiljø.
Oppgaven tar for seg tema knyttet til digital kompetanse, sosiokulturell læring og språklig mangfold. For å svare på problemstillingen har jeg benyttet meg av kvalitative forskningsintervju med ni pedagoger, som fikk PENpal til utprøving.
Resultatene presenteres og drøftes under tre tema: Det første temaet handler PENpal og et digitalt læringsmiljø. Det andre temaet dreier seg om hvorvidt PENpal kan være en ressurs i å skape et inkluderende språk- og læringsmiljø. Det tredje temaet handler om implementeringsutfordringer knyttet til innføring av dette digitale verktøyet.
Description
Master's thesis MIKA. School of Mission and Theology, May 2018