Blar i 7 Masteroppgaver / Master's Theses på tittel
Viser treff 848-867 av 1400
-
Mangfold i barnehagen : hvordan tilrettelegges det for inkludering og mangfold i barnehagen?
(Master thesis, 2018-12)I denne studien ser jeg nærmere på hvordan personalets tilnærming til pedagogisk innhold fremmer anerkjennelse av mangfold og utvikling av inkluderingsprosesser i barnehagen. Jeg har videre sett på hvilket innhold og ... -
MAP- instruktørers erfaringer med selvregulering og aggresjonsproblematikk i psykisk helsevern
(Master thesis, 2022)Bakgrunn for valg av tema er at selvregulering er en del av Møte Med Aggresjonsproblematikk, MAP. MAP er et opplæringsprogram anbefalt av Helsedirektoratet som ønsker å forebygge og håndtere aggresjon og vold i psykisk ... -
Martin Luthers forståelse av Antikrists identifikasjon
(Master thesis, 2013-09-05) -
Martin Luthers forståelse av den troendes delaktighet i Kristus og betydningen for det kristne liv
(Master thesis, 2015-05-08) -
A master’s thesis in female genital mutilation. The impact of leadership on the prevalence and practice of female genital mutilation in african countries
(Master thesis, 2022)Background: Female genital mutilation (FGM) is a significant issue that has raised concerns, especially among different cultures worldwide. Although the practice of FGM is endemic to several African cultures a rising number ... -
Mat og måltider i begge hjem. Barnas egne opplevelser og erfaringer av kosthold og matvaner hos mamma og pappa
(Master thesis, 2021)Masteroppgaven utforsker kosthold og matvaner hos barn med delt bosted. Bakgrunnen er at tidligere studier viser at denne gruppen med barn har økt risiko for overvekt og fedme. Jeg ønsket derfor å få mer kunnskap om kosthold ... -
Matvaner og eldre med hoftebrudd
(Master thesis, 2016-04-18)Det er gjort få studier om matvaner til eldre med hoftebrudd. Dette er en retrospektiv deskriptiv tverrsnittstudie utført juli 2013 til desember 2014. Et spørreskjema ble brukt for å kartlegge hva hjemmeboende eldre spiste ... -
Med fokus på konflikthåndtering. Avdelingssykepleieres opplevelse av egen konflikthåndtering
(Master thesis, 2018)Hensikt: Med denne oppgaven ønsker jeg å bidra til innsikt i hvilken kompetanse avdelingssykepleiere på sykehjem har om konflikter, og hvordan de opplever egen konflikthåndtering. Problemstilling: Hvordan opplever ... -
Med fokus på kunnskap. Et møte med klinikere innenfor familievernet
(Master thesis, 2014-02-14)Målet med dette prosjektet har vært å undersøke hvordan klinikere innenfor familievernet forholder seg til teori og forskning i sin arbeidshverdag, og hvilke dilemmaer som eventuelt oppstår i spenningsfeltet mellom teori ... -
“Med hjerte for flyktninger” : en kvalitativ studie av frivillighet og hverdagsintegrering
(Master thesis, 2018-05)I desember 2015 ble et nytt asylmottak etablert på Ålgård i Gjesdal kommune og mer enn 150 flyktninger ankom kommunen i løpet av kort tid. Denne oppgaven handler om hvordan frivillige fra lokalsamfunnet møtte flyktningene. ... -
Med kall til å lede. Hvordan forstår og utøver prosten sin rolle som åndelig leder av prestetjenesten?
(Master thesis, 2020)Problemstillingen er: Hvordan forstår og utøver prosten sin rolle som åndelig leder av prestetjenesten? Oppgaven er skrevet i skjæringspunktet mellom fagledelse og praktisk teologi. Jeg har valgt kvalitativ metode der ... -
Med verdier fra forvaltning til forretning. En undersøkelse av verdier som styringsverktøy i omstillingsfaser i Posten og Mesta.
(Master thesis, 2008)Dette er en studie av verdier i praksis i to norske bedrifter; Posten og Mesta. Disse bedriftene ble konkurranseutsatt i hhv 2002 og 2003. Problemstillingen er: Hvordan har verdiene fungert som styringsverktøy i ... -
Medarbeidersamtalen. Fra medarbeidersamtale til strategi eller fra strategi til medarbeidersamtale?
(Master thesis, 2023)Tema for denne oppgaven er medarbeidersamtalen, og hvordan relasjonen mellom leder og ansatt påvirker hvordan lederen opplever denne. Formålet med oppgaven er å søke etter elementer som påvirker lederes opplevelse av ... -
Medborgerskap for foreldre til barn med sammensatte behov i møte med helsetjenestene En kritisk diskursanalyse av «Vi - de pårørende»
(Master thesis, 2022-05)Bakgrunnen for oppgaven er den sentrale betydningen pårørende har som en del av den norske velferdsstatens helsepolicy og et interessefelt for foreldre til barn med sammensatte behov. “Vi - de pårørende” er en strategi ... -
Medborgerskapspraksiser og alvorlig utviklingshemming. Aktivitet, deltakelse og sansende kommunikasjon
(Master thesis, 2019)Personer med alvorlig utviklingshemming har vansker med å være aktive og deltakende i hverdagslige situasjoner på grunn av begrensninger knyttet til kognisjon, sansing og bevegelighet. Studiens tema er aktivitet og deltakelse ... -
Medfølelsesfokusert terapi. På hvilken måte har Medfølelsesfokusert terapi (CFT) fått betydning for faglig utvikling hos behandlere innen psykisk helsevern?
(Master thesis, 2023)Jeg har i denne kvalitative studien hatt til hensikt å finne ut hvilke erfaringer mine informanter har ved å praktisere medfølelsesfokusert terapi, og hvordan denne metoden har hatt betydning for deres faglige og personlige ... -
Medias fokus i en krisesituasjon Faktorer som kan påvirke barnehagediskursen og holdninger mot integrering og marginalisering
(Master thesis, 2022-05)Denne oppgaven har fokus på hvordan media har omtalt økt smitte av Covid-19 hos noen utsatte minoritetsgrupper. Media kan påvirke holdninger hos sitt store publikum, og det er derfor av interesse om media omhandler ... -
Medregnet eller tilsidesatt? En kvalitativ studie om foreldres erfaringer i samarbeidet med barneverntjenesten under en akuttfase.
(Master thesis, 2021)Denne kvalitative studien belyser foreldres erfaringer i samarbeidet med barneverntjenesten underveis i en hastesak. I studien møter leseren fire foreldre som har erfaring med hasteflytting, både med og uten samtykke. ... -
Medvirkning for barn med innvandrerbakgrunn i barnehagen : en studie av muligheter og begrensninger
(Master thesis, 2018-12)Barnehagen spiller en viktig rolle når det gjelder å gi barn mulighet til å delta, ytre seg og til å bli hørt. Her skal barna oppleve at de kan påvirke barnehagens innhold gjennom å medvirke og bidra. Verken norskspråklige ...