Medias fokus i en krisesituasjon Faktorer som kan påvirke barnehagediskursen og holdninger mot integrering og marginalisering
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3025761Utgivelsesdato
2022-05Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven har fokus på hvordan media har omtalt økt smitte av Covid-19 hos
noen utsatte minoritetsgrupper. Media kan påvirke holdninger hos sitt store publikum, og det
er derfor av interesse om media omhandler tematikken på en måte som kan oppfattes som
integrerende eller marginaliserende. Som spesialpedagog i barnehager er jeg opptatt av
hvordan dette kan påvirke diskursen i barnehagen, og hvilke holdninger som kan komme til
uttrykk som ubevisst kan bli plukket opp av barna man er rollemodell for. Med bakgrunn i
dette er forskningsspørsmålet «Har media omtalt økt smitte i bestemte minoritetsgrupper i
forbindelse med Covid-19 pandemien på en måte som er integrerende eller marginaliserende,
og hvordan kan dette ha påvirket holdninger, verdier og forståelser i samfunnet og til voksne
og barn i barnehagen?»
Jeg har gjennomført en kvalitativ analyse av 45 artikler publisert av NRK,
Aftenposten, Dagbladet og VG i tidsrommet mars 2020 til juni 2021. Alle artiklene handler
om økt smitte av Covid-19 og er skrevet av journalister som representerer mediene selv.
Det kommer frem at selv om mediene til en viss grad har begynt å bevege seg vekk fra
en like problemorientert vinkling i temaer som omhandler innvandrerspørsmål som det var
før, er det fortsatt en tendens at de som omtales blir snakket om og ikke til. Det er i stor grad
brukt oppmerksomhetsfangende språk i artiklene, spesielt i overskrifter. Når det er slik at vi
husker negative ytringer over lengre tid enn de positive, er det sannsynlig at dette vil ha en
påvirkning på leserne. Det vil følgelig være viktig med en bevisst ledelse i barnehagen som
fremmer verdier som er grunnleggende i barnehagen, slik at barnehagen i mest mulig grad blir
beskyttet fra denne påvirkningen. The focus of this thesis is how media has covered the subject of higher numbers of
Covid-19 infection in some exposed minority groups. Media can influence their big audience
of readers attitudes, and therefore it is of interest if media writes about this subject in a way
that can be perceived as integrational or marginalisational. As a special needs educator in
kindergartens I am interested in how this can affect the discourse in the kindergarten, and
which attitudes children in the kindergarten can unconsciously pick up from their adult role
models. The research question in this thesis is therefore: “Has media covered the subject of
3
higher numbers of Covid-19 infection in some exposed minority groups in a more
integrational or marginalisational direction, and how can this have affected attitudes, values
and understanding in society and adults and children in the kindergarten?”
I have performed a qualitative analysis of 45 articles published by NRK, Aftenposten,
Dagbladet and VG between March 2020 and June 2021. All of the articles are about rising
numbers of Covid-19 infection and are written by journalists that represent the media houses.
It appears that even though the media have begun to move away from an approach that
is as problem oriented as it used to be regarding subjects about immigration, there is still a
tendency that those who are mentioned are spoken about rather than spoken to. Attention catching language is used regularly in the articles, especially regarding headlines. Seeing as
we remember negative statements longer than positive statements it is likely that this will
have an impact on the readers. With this in mind it is important with a conscious leadership in
the kindergarten that promotes the kindergartens fundamental values so that the kindergarten
is protected from this impact as much as possible.