• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • VID vitenskapelige høgskole
  • 7 Masteroppgaver / Master's Theses
  • Master i interkulturelt arbeid / Master's Theses MIKA
  • View Item
  •   Home
  • VID vitenskapelige høgskole
  • 7 Masteroppgaver / Master's Theses
  • Master i interkulturelt arbeid / Master's Theses MIKA
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mangfold i barnehagen : hvordan tilrettelegges det for inkludering og mangfold i barnehagen?

Neverlien, Hilde Hansen
Master thesis
Submitted version
Thumbnail
View/Open
MIKA-316 Masteroppgave Neverlien 2018.pdf (1.854Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2585032
Date
2018-12
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i interkulturelt arbeid / Master's Theses MIKA [54]
Abstract
I denne studien ser jeg nærmere på hvordan personalets tilnærming til pedagogisk innhold fremmer anerkjennelse av mangfold og utvikling av inkluderingsprosesser i barnehagen. Jeg har videre sett på hvilket innhold og arbeidsmetoder som kan bidra til målet om et inkluderende mangfold.

Min problemstilling er: Hvordan tilrettelegges det for inkludering og mangfold i barnehagen?

Utviklingen i den norske barnehagen har et økende fokus på synliggjøring av mangfold som ressurs. Fokus på inkluderingsprosesser i det pedagogiske arbeidet står sentralt i barnehagens sosiale felleskap. Tilrettelegging mot et inkluderende mangfold, innebærer å kunne håndtere den variasjonen som barna og familiene representerer i barnehagen. I studien tar jeg utgangspunkt i informantenes tilettelegging av leke og læringsmiljø, kulturell variasjon og religiøst mangfold, foreldresamarbeid og kunnskapsdeling og refleksjon i personalgruppen. Formålet med studien er å få kunnskap om personalets tilnærming til pedagogisk innhold i et mangfoldfoldsperspektiv og videre om hvilket innhold og arbeidsmetoder som kan bidra til inkluderingsprosesser i barnehagens sammensatte sosiale felt.

Jeg tar utgangspunkt i teori som beskriver den monokulturelle barnehagediskurs. Jeg inkluderer Bordieus habitus begrep som forklaring på hvordan fortiden kan prege dagens valg med tanke på innhold i barnehagen. Materialitet som symboler er gjennomgående i analysen der både handlinger, språk og artefakter kan stå som symboler som kan tolkes og avgi mening for barn og voksne i barnehagen. Jeg trekker inn kulturforståelse, interkulturell kommunikasjon og mangfoldskompetanse for å belyse valg av innhold, og for å forstå personalets tilnærming til praksis i barnehagen. Jeg tar også med informantenes vekt på kunnskapsdeling og refleksjon i personalgruppen.

Studien har bakgrunn i kvalitativ forskningsmetode i et fenomenologisk og hermeneutisk perspektiv. Jeg har foretatt semistrukturerte intervju i tre kommunale barnehager. Her er både rammeplan for barnehagen og den enkelte barnehages årsplan tatt med, da disse står sentralt som styringsdokumenter for innhold og arbeidsmetoder i barnehagene.

I arbeidet med denne studien viser det seg at det er stor variasjon i hvordan det tilrettelegges for inkludering og mangfold i barnehagene. Personalets tilnærming tilkjennegir ulikt fokus på både innhold, arbeidsmetoder og refleksjon i personalgruppen. Funnene viser at det er variert og relevant kompetanse i utvalget. Det kommer imidlertid fram at det varierer i hvor stor grad

4

en vektlegger kompetansedeling og erfaringsdeling i personalgruppen. I arbeidet med studien blir det tydelig at muligheten for kompetansedeling og refleksjon utgjør en sentral faktor med tanke på å utvikle en felles pedagogisk plattform, der personalet deler samme forståelse for valg av innhold og arbeidsmetoder som grunnlag for inkludering i et mangfoldsperspektiv.

Funnene viser at det er stor variasjon i arbeidsmåter og innhold. Enkelte tar utgangspunkt i hvert enkelt barns bakgrunn, kompetanse og erfaringer. Mangfold sees på som en ressurs og kilde til utvikling. Fokuset her er både på det som barnegruppen har til felles og forhold som bidrar til variasjon i barnegruppen. Andre fokuserer på likhet og inkluderer i liten grad den ulikhet og variasjonen som er representert i barnegruppen. Det viser seg at ulik tilnærming til innhold og arbeidsmetoder varierer fra barnehage til barnehage men også innen samme virksomhet.

I arbeidet med studien trer det fram utfordringer knyttet til kompetansedeling og refleksjon innad i egen virksomhet. Det kan synes som at fokus og tilnærming til inkludering og mangfold i den enkelte barnehage og innen enkelte avdelinger, utfordrer muligheten til å utvikle et fellesfaglig ståsted som grunnlag og bidrag mot inkluderingsprosesser i et mangfoldsperspektiv.
Description
Master's thesis MIKA. School of Mission and Theology, December 2018
Publisher
VID vitenskapelige høgskole. Misjonshøgskolen Stavanger

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit