Barnehagen - kultur for læring om religioner og livssyn?
Chapter
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2766601Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Barnehagen - kultur for læring om religioner og livssyn? I T. Vist & M. Alvestad (Red.) Læringskulturer i barnehagen. Flerfaglige forskningsperspektiver (s239 - 260)Sammendrag
I takt med de stadige samfunnsendringene endres også premissene for barnehagens innhold. Dette gjelder også religiøse og livssynsmessige aspekter. Barnehagens rammeplan forutsetter at religioner og livssyn skal ha en plass i barnehagene, blant annet gjennom verdigrunnlaget, respekt for foreldres trosmessige ståsted og barnehagens markering av religiøse og livssynsmessige høytider. I dette kapittelet ønsker jeg å diskutere hvilke kulturer for læring om religioner og livssyn norske barnehager har, eksemplifisert ved deres bruk av religiøse og livssynsmessige tekster og fortellinger, og hvordan dette svarer til rammeplanens innhold.