Mestringsorientert ledelse mellom struktur og relasjon - med utgangspunkt i 10-faktor medarbeiderundersøkelse
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2452807Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSammendrag
Temaet i denne studien er hvordan mestringsorientert ledelse utfordres av kontekst. Medarbeiderundersøkelser har som hensikt å gi organisasjonene et mål på hvordan de fungerer og dermed i etterkant av undersøkelse kunne bidra til å videreutvikle organisasjonen. Ansattes oppfattelse av lederrollen måles i slike undersøkelser og 10-faktor som dette studiet tar utgangpunkt i, er ikke noe unntak. Målet med dette studiet er å se på hvorvidt 10-faktor medarbeiderundersøkelse bare baseres på et aktørperspektiv eller også tar høyde for at ledelse må forstås innenfor konteksten ledelse utøves i. Deretter ønsker jeg å problematisere/ drøfte temaet ut fra funnene i studiet.
Problemstilling for oppgaven er:
Hvilke faktorer synes å påvirke mellomlederes muligheter til å utøve mestringsorientert ledelse og opplever ansatte at der er sammenheng mellom mestringsorienter ledelse og kompetansemobilisering?-med bakgrunn i funn fra 10-faktor medarbeiderundersøkelsen. Veiledende forskningsspørsmål gjennom oppgaven er:
I hvilken grad påvirker organisasjonsstrukturen mellomledernes mulighet for utøvelse av mestringsorientert ledelse?
Ser en sammenheng mellom kompetansemobilisering og mestringsorientert ledelse eller er det andre faktorer som påvirker muligheten til å få brukt kompetansen?
Studiet gjennomføres i egen kommune og dels i egen organisasjon dette medfører at som forsker går jeg inn i denne studien med en forforståelse av problemstillingen jeg vil belyse, prosjektet har derfor en hypotetisk- deduktiv tilnærming til feltet. Som rammeverk for studiet har jeg benyttet to sentrale perspektiver, struktur/systemperspektiv og medarbeiderperspektiv. Med 10-faktor medarbeiderundersøkelsens spørreskjema som utgangspunkt for datamaterialet som brukes i analysearbeidet, vil datamateriale bygge på kvantitative data. Studiet utforsker hvorvidt kontrollspenn, rammebetingelser og nærhet/avstand til leder kan synes å påvirke ansattes opplevelse av mestringsorientertledelse. Det er en antagelse om at andre faktorer enn lederegenskaper påvirker i negativ retning. Studiet har for lite data til at funnene kan konkludere samtidig gir problemstillingen og tendensene som er funnet i kommunen forskningen tar utgangspunkt i, noen klare tendenser. Stort kontrollspenn og nærhet /avstand til leder påvirker ansattes opplevelse av leder, i denne sammenhengen betegnet som mestringsorientert ledelse. Samtidig rapporterer ikke ansatte i denne kommunen at kompetansemobilisering i stor grad er avhengig av om de opplever leder som mestringsorientert eller ikke. Funnene tyder på at når en skal måle en organisasjons ``status`` er det viktig å få med begge perspektivene i analysearbeidet. Slik kan det videre arbeides med å utvikle lederne og resten av organisasjonen.