Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKielland, Merete
dc.date.accessioned2017-09-01T12:43:58Z
dc.date.available2017-09-01T12:43:58Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2452807
dc.description.abstractTemaet i denne studien er hvordan mestringsorientert ledelse utfordres av kontekst. Medarbeiderundersøkelser har som hensikt å gi organisasjonene et mål på hvordan de fungerer og dermed i etterkant av undersøkelse kunne bidra til å videreutvikle organisasjonen. Ansattes oppfattelse av lederrollen måles i slike undersøkelser og 10-faktor som dette studiet tar utgangpunkt i, er ikke noe unntak. Målet med dette studiet er å se på hvorvidt 10-faktor medarbeiderundersøkelse bare baseres på et aktørperspektiv eller også tar høyde for at ledelse må forstås innenfor konteksten ledelse utøves i. Deretter ønsker jeg å problematisere/ drøfte temaet ut fra funnene i studiet. Problemstilling for oppgaven er: Hvilke faktorer synes å påvirke mellomlederes muligheter til å utøve mestringsorientert ledelse og opplever ansatte at der er sammenheng mellom mestringsorienter ledelse og kompetansemobilisering?-med bakgrunn i funn fra 10-faktor medarbeiderundersøkelsen. Veiledende forskningsspørsmål gjennom oppgaven er: I hvilken grad påvirker organisasjonsstrukturen mellomledernes mulighet for utøvelse av mestringsorientert ledelse? Ser en sammenheng mellom kompetansemobilisering og mestringsorientert ledelse eller er det andre faktorer som påvirker muligheten til å få brukt kompetansen? Studiet gjennomføres i egen kommune og dels i egen organisasjon dette medfører at som forsker går jeg inn i denne studien med en forforståelse av problemstillingen jeg vil belyse, prosjektet har derfor en hypotetisk- deduktiv tilnærming til feltet. Som rammeverk for studiet har jeg benyttet to sentrale perspektiver, struktur/systemperspektiv og medarbeiderperspektiv. Med 10-faktor medarbeiderundersøkelsens spørreskjema som utgangspunkt for datamaterialet som brukes i analysearbeidet, vil datamateriale bygge på kvantitative data. Studiet utforsker hvorvidt kontrollspenn, rammebetingelser og nærhet/avstand til leder kan synes å påvirke ansattes opplevelse av mestringsorientertledelse. Det er en antagelse om at andre faktorer enn lederegenskaper påvirker i negativ retning. Studiet har for lite data til at funnene kan konkludere samtidig gir problemstillingen og tendensene som er funnet i kommunen forskningen tar utgangspunkt i, noen klare tendenser. Stort kontrollspenn og nærhet /avstand til leder påvirker ansattes opplevelse av leder, i denne sammenhengen betegnet som mestringsorientert ledelse. Samtidig rapporterer ikke ansatte i denne kommunen at kompetansemobilisering i stor grad er avhengig av om de opplever leder som mestringsorientert eller ikke. Funnene tyder på at når en skal måle en organisasjons ``status`` er det viktig å få med begge perspektivene i analysearbeidet. Slik kan det videre arbeides med å utvikle lederne og resten av organisasjonen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Diakonhjemmet Oslonb_NO
dc.subjectstudentarbeidernb_NO
dc.subjectverdibasert ledelsenb_NO
dc.subjectledelsenb_NO
dc.subjectmedarbeiderundersøkelsernb_NO
dc.subjectmellomlederenb_NO
dc.subjectmestringsorientert ledelsenb_NO
dc.titleMestringsorientert ledelse mellom struktur og relasjon - med utgangspunkt i 10-faktor medarbeiderundersøkelsenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber64nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel