Master i interkulturelt arbeid / Master's Theses MIKA: Nye registreringer
Viser treff 21-40 av 70
-
Inkludering i skolen - En studie av sosial og kulturell tilhørighet i en skolekontekst
(Master thesis, 2020-05)Denne masteroppgaven tar sikte på å få frem elevenes synspunkter på- og meninger om faktorer som fremmer og hemmer inkludering i deres læringsmiljø. Problemstillingen som danner grunnlaget for min masteroppgave, er følgende: ... -
Det vesle har hjertet alltid visst : om flyktninger og resiliens
(Master thesis, 2020-05)I denne masteroppgaven har jeg spurt flyktninger om hva de tror har gjort at de har fått gode liv i Norge. Deres svar blir belyst med teori om hvordan en får god helse, økt livskvalitet og hvordan en kan klare seg godt til ... -
Å samhandle med minoritetspasienter i lys av språkbarrierer : Sykepleieres perspektiv og erfaringer
(Master thesis, 2019-05)Studien har sin bakgrunn i erfaring fra egen arbeidsplass, hvor jeg opplever at samspillet mellom sykepleier og minoritetspasienter, som har begrensede norskferdigheter, ikke flyter på samme måte som med norskspråklige ... -
Konsekvenser av utviklingsarbeid i rurale områder : Casestudie fra Luuka, Uganda
(Master thesis, 2019-05)Kompetanseutvikling i rurale områder er en økende form for bistand, for å hjelpe mennesker ut av fattigdom. Gjennom å styrke individer og grupper sosialt og økonomisk kan lokalsamfunnet som helhet bli påvirket som følge ... -
«Vi får jo alltids kommunisert på et vis» : En kvalitativ studie om bruk av tolk i NAV
(Master thesis, 2019-05)Likeverdige tjenester er et grunnleggende prinsipp i Norge som reguleres både av internasjonale menneskerettigheter og nasjonale lovverk. Denne retten gir blant annet innbyggere rett til tolk dersom språk er en utfordring ... -
Betydningen av vertslandets veileder i utvekslingspraksis : Norske sykepleierstudenter i Tanzania
(Master thesis, 2019-05)I denne oppgaven presenteres en studie av norske sykepleiestudenter i praksis på Tanga Intercultural Competence Centre (TICC) i Tanzania. Hovedtema er hvordan studenten opplever praksisveiledningen når den foregår av ... -
Rektorer i grunnskolen og minoritetsspråklig opplæring : «- for at elevene skal ha gode liv som voksne»
(Master thesis, 2019-05)Denne oppgaven er en erfaringsbasert master i interkulturelt arbeid ved VID vitenskapelig høgskole i Stavanger. Tema for oppgaven er rektorer i grunnskolen og minoritetsspråklig opplæring. I innledningen beskrives bakgrunnen ... -
Den norske islamdebatten - en undersøkelse av diskursene bak en ødelagt samtale
(Master thesis, 2019-08)Oppgaven vil undersøke islamdebatten i Norge. Med pressedekningen av drapet på Maren Ueland og Louise Jensager Jespersen som utgangspunkt, vil oppgaven vise at ulike sider i debatten ikke bare har ulikt syn på hva drapene ... -
Andrespråksopplæring i et literacy-perspektiv : Integrert språk- og fagopplæring i innføringsklasser på ungdomstrinn
(Master thesis, 2019-12)Studien svarer på ønsket til andrespråksforsker, Jim Cummins (2018, s. 18) om mer kvalitativ forskning på innovativ undervisning av flerspråklige elever. Videre relaterer studien til årets PISA-rapport (Schleicher, 2019, ... -
Sjangerpedagogikk som metode for å fremme demokratisk medborgerskap : En studie av opplæring i innføringsklasser på ungdomstrinn
(Master thesis, 2019-12)Norge er blitt et flerspråklig og flerkulturelt samfunn. En sentral utfordring er å finne frem til måter å leve i sameksistens, uavhengig av religiøs og kulturell bakgrunn for å videreutvikle og opprettholde et demokratisk ... -
«Åh, den snakker sånn som mamma" : pedagogers erfaringer med bruk av det digitale verktøyet PENpal i flerspråklige barnegrupper
(Master thesis, 2018-05)Formålet med denne studien var å få kunnskap om hvilke erfaringer pedagoger gjør seg med bruk av det digitale verktøyet PENpal. Jeg var interessert i hvordan pedagogene introduserte og tok i bruk dette verktøyet i flerspråklige ... -
Mangfold i barnehagen : hvordan tilrettelegges det for inkludering og mangfold i barnehagen?
(Master thesis, 2018-12)I denne studien ser jeg nærmere på hvordan personalets tilnærming til pedagogisk innhold fremmer anerkjennelse av mangfold og utvikling av inkluderingsprosesser i barnehagen. Jeg har videre sett på hvilket innhold og ... -
Medvirkning for barn med innvandrerbakgrunn i barnehagen : en studie av muligheter og begrensninger
(Master thesis, 2018-12)Barnehagen spiller en viktig rolle når det gjelder å gi barn mulighet til å delta, ytre seg og til å bli hørt. Her skal barna oppleve at de kan påvirke barnehagens innhold gjennom å medvirke og bidra. Verken norskspråklige ... -
Hvilke faktorer påvirker integrering av thailandske elever i møte med det norske samfunnet?
(Master thesis, 2018-12)Denne masteroppgaven omhandler hvordan thailandske elever opplever integrering i norsk skole og i samfunnet for øvrig. Forfatteren, Pilaipon Kristoffersen, ser på seg selv som en aktør i denne prosessen. Det likevel ikke ... -
Gift med en nordmann! : hvorfor utsatt for å miste omsorgen for egne barn?
(Master thesis, 2018-12)I 2017 gav NTNU Samfunnsforskning ut rapporten; Myter og realiteter; Innvandrers møte med barnevernet. I følge rapporten er mediebildet i stor grad basert på minoritetsfamiliers opplevelser av å være særlig utsatt, misforstått ... -
Skolen som integreringsarena : Språkopplæring, interkulturell kompetanse, integrering og inkludering
(Master thesis, 2018-05)I denne oppgaven har jeg undersøkt skolen og språkopplæringens funksjon i integreringen og inkluderingen av immigranter i samfunnet. Oppgaven presenterer temaer knyttet til globalisering, integrering, inkludering, ... -
Integrering i idrettslag : En kvalitativ studie av idrettslag som arena for integrasjon
(Master thesis, 2018-05)I denne studien undersøkes opplevelsen av idrettslag som en integrerende arena i praksis for deltakende og frivillige innvandrerforeldre. Det handler om integrering i sivilsamfunnet. Integrering handler om en toveis ... -
"Vi har problem, men vi er ikke gal" : når psykisk uhelse skal forebygges i eksil - unge enslige flyktninger i kreative samtalegrupper
(Master thesis, 2018-05)Studien tar utgangspunkt i et utvalg eritreiske flyktningeungdommers deltagererfaringer fra kreative samtalegrupper retrospektivt og underveis i prosessen. I fellesskap dikter de en historie om en ungdom med liknende ...