Rektorer i grunnskolen og minoritetsspråklig opplæring : «- for at elevene skal ha gode liv som voksne»
Master thesis
Submitted version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2672861Utgivelsesdato
2019-05Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven er en erfaringsbasert master i interkulturelt arbeid ved VID vitenskapelig høgskole i Stavanger. Tema for oppgaven er rektorer i grunnskolen og minoritetsspråklig opplæring.
I innledningen beskrives bakgrunnen for oppgaven og motivasjon for å forske på dette temaet. Videre presenteres bakgrunnen som syv rektorer beskriver når de forteller om minoritetsspråklig opplæring på sine skoler. Dette handler blant annet om regelverk, kompetanse for kvalitet og fagfornyelsen.
To teoretiske perspektiver er valgt for oppgaven, andrespråkslæring og flerkulturell pedagogikk, samt ledelse av endring.
Kapittel 4 er metodekapittelet og presenterer empirien som er utgangspunktet for analysen.
Analysekapittelet viser funn som handler om mål som rektorene har for opplæringen, regelverk, andrespråkslæring og flerkulturell pedagogikk. Kapitelet avsluttes med funn som er knyttet til organisering av opplæringen, kompetanse og ledelse av minoritetsspråklig opplæring.
I diskusjonskapitelet er det diskutert forhold som handler om ledelse og hvordan ulike forståelser kan ha betydning for hvordan minoritetsspråklig opplæring sees som en del av det ordinære opplæringstilbudet eller om det blir betraktet å være noe som er ved siden av. Overordnet del (2017), prinsipper for praksis som inkluderende læringsmiljø, samt undervisning og tilpasset opplæring har et særlig fokus. I avslutning av kapittelet vil det bli foreslått tiltak som kan bidra til at minoritetsspråklige elever skal være sikret godt læringsutbytte.
I avslutningskapittelet vil hele teksten bli oppsummert opp mot problemstillingen.
I
Beskrivelse
Master's thesis MIKA. VID Specialized University, Stavanger, May 2019