Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVoldsund, Rita Vea
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2020-08-18T13:50:18Z
dc.date.available2020-08-18T13:50:18Z
dc.date.issued2019-05
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2672861
dc.descriptionMaster's thesis MIKA. VID Specialized University, Stavanger, May 2019en_US
dc.description.abstractDenne oppgaven er en erfaringsbasert master i interkulturelt arbeid ved VID vitenskapelig høgskole i Stavanger. Tema for oppgaven er rektorer i grunnskolen og minoritetsspråklig opplæring. I innledningen beskrives bakgrunnen for oppgaven og motivasjon for å forske på dette temaet. Videre presenteres bakgrunnen som syv rektorer beskriver når de forteller om minoritetsspråklig opplæring på sine skoler. Dette handler blant annet om regelverk, kompetanse for kvalitet og fagfornyelsen. To teoretiske perspektiver er valgt for oppgaven, andrespråkslæring og flerkulturell pedagogikk, samt ledelse av endring. Kapittel 4 er metodekapittelet og presenterer empirien som er utgangspunktet for analysen. Analysekapittelet viser funn som handler om mål som rektorene har for opplæringen, regelverk, andrespråkslæring og flerkulturell pedagogikk. Kapitelet avsluttes med funn som er knyttet til organisering av opplæringen, kompetanse og ledelse av minoritetsspråklig opplæring. I diskusjonskapitelet er det diskutert forhold som handler om ledelse og hvordan ulike forståelser kan ha betydning for hvordan minoritetsspråklig opplæring sees som en del av det ordinære opplæringstilbudet eller om det blir betraktet å være noe som er ved siden av. Overordnet del (2017), prinsipper for praksis som inkluderende læringsmiljø, samt undervisning og tilpasset opplæring har et særlig fokus. I avslutning av kapittelet vil det bli foreslått tiltak som kan bidra til at minoritetsspråklige elever skal være sikret godt læringsutbytte. I avslutningskapittelet vil hele teksten bli oppsummert opp mot problemstillingen. Ien_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectgrunnskolenen_US
dc.subjectspråklæringen_US
dc.subjectminoriteteren_US
dc.subjectlæringsmiljøen_US
dc.titleRektorer i grunnskolen og minoritetsspråklig opplæring : «- for at elevene skal ha gode liv som voksne»en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionsubmittedVersionen_US
dc.rights.holderForfatteren har opphavsrettighetene til oppgaven. Nedlasting for privat bruk er tillatt.en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US
dc.source.pagenumber91en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel