Blar i Master i interkulturelt arbeid / Master's Theses MIKA på tittel
Viser treff 24-43 av 81
-
Foreldresamarbeid mellom minoritetsmødre og barnehagelærere i barnehagen - et symbolsk interaksjonistisk perspektiv - Me prøve så godt me kan vet du!
(Master thesis, 2020-05)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som baseres på individuelle intervju med tre barnehagelærere og to individuelle og 3 fokusgruppemøte intervjuer med åtte minoritetsmødre. Det jeg ønsker med denne studien er å ... -
"Forskjellsbehandling eller bra politiarbeid?" En kvalitativ studie basert på politiets holdninger til etniske minoriteter
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg politiets holdninger til etniske minoriteter og hvilke faktorer som kan påvirke disse holdningene. Masteroppgaven bygger på en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i individuelle intervjuer ... -
Fra skepsis til åpenhet - og på vei mot en ny profesjonell forståelse av mangfold i barnehagen : barnehagelæreres erfaringer og refleksjoner om egen kompetanse i møte med mangfold i barnehagen
(Master thesis, 2018-05)Barnehagen er en viktig oppvekst-arena for barn i dagens samfunn og det økte mangfoldet som finnes i samfunnet i Norge i dag, gjenspeiles også i barnehagen. Barnehagelæreren som profesjonsutøver skal i sin yrkesutøvelse ... -
Gift med en nordmann! : hvorfor utsatt for å miste omsorgen for egne barn?
(Master thesis, 2018-12)I 2017 gav NTNU Samfunnsforskning ut rapporten; Myter og realiteter; Innvandrers møte med barnevernet. I følge rapporten er mediebildet i stor grad basert på minoritetsfamiliers opplevelser av å være særlig utsatt, misforstått ... -
How does faith compel believers to fight human trafficking? And what are they doing by faith to end this injustice?
(Master thesis, 2015-05-20) -
Hvem bestemmer fremtiden din? : en kvalitativ undersøkelse av deltakernes brukermedvirkning i introduksjonsprogrammet
(Master thesis, 2015-07-03) -
Hvilke faktorer påvirker integrering av thailandske elever i møte med det norske samfunnet?
(Master thesis, 2018-12)Denne masteroppgaven omhandler hvordan thailandske elever opplever integrering i norsk skole og i samfunnet for øvrig. Forfatteren, Pilaipon Kristoffersen, ser på seg selv som en aktør i denne prosessen. Det likevel ikke ... -
Hvordan blir barns identitetsutvikling ivaretatt i barnehagens flerkulturelle mangfold?
(Master thesis, 2016-04-15) -
Hvordan forstår og ivaretar helsepersonell med ulik kulturbakgrunn beboernes autonomi?
(Master thesis, 2016-12) -
Hvordan påvirker en identitet som muslim unges forhold til musikk i en norsk kontekst
(Master thesis, 2016-12)Denne oppgaven beskriver hvordan det å ha en identitet som muslim påvirker forholdet unge muslimer har til musikk, i en norsk kontekst (i Stavangerområdet). Oppgaven beskriver kategorisering av og regler for musikkbruk i ... -
I en innføringsklasse, hvordan er motivasjonen for skole og læring hos arbeidsinnvandrere, flyktninger og asylsøkere?
(Master thesis, 2017-05)Hensikten med denne oppgaven var å utforske motivasjon for læring og eventuelle faktorer som kan hemme motivasjonen i en innføringsklasse, bestående av flerspråklige elever. I denne undersøkelsen rettet jeg fokus på ... -
«I praksis vert ein jævleg god i norsk!» - Eit deltakarperspektiv på praksis som del av arbeidsretting av norskopplæringa i introduksjonsprogrammet
(Master thesis, 2022-05)Denne masteroppgåva handlar om praksis som del av arbeidsrettinga av norskopplæringa i introduksjonsprogrammet, sett frå eit deltakarperspektiv. Føremålet med introduksjonsprogrammet og arbeidsrettinga av norskopplæringa ... -
Increasing parental attendance in parent-teacher meetings regarding parents with minority background in schools
(Master thesis, 2016-12)This study focuses on the challenges towards increasing minority parents‟ attendance in teacher-parent meetings in the Norwegian school system. There exists a compelling evidence that parental engagement will positively ... -
«Ingen tenke du e rar» -Minoritetsspråklige elevers opplevelse av innføringsskolen
(Master thesis, 2020-12)Denne masteroppgaven tar for seg hvordan ungdommer med kort botid i Norge har opplevd det å gå i en innføringsskole for å lære språk og deretter bli overført til en ordinær ungdomsskole. Hvordan mestrer de overgangen, ... -
Inkluderende fritidstilbud i en mangfoldig by : En kvalitativ studie i Stavanger kommune
(Master thesis, 2023-05)Både folkehelsemyndigheter og politiske instanser peker på deltakelse av barn og unge i fritidsaktiviteter som en beskyttelsesfaktor. Fritidsaktiviteter representerer en viktig arena for demokratiskolering. I tillegg gir ... -
Inkludering i skolen - En studie av sosial og kulturell tilhørighet i en skolekontekst
(Master thesis, 2020-05)Denne masteroppgaven tar sikte på å få frem elevenes synspunkter på- og meninger om faktorer som fremmer og hemmer inkludering i deres læringsmiljø. Problemstillingen som danner grunnlaget for min masteroppgave, er følgende: ... -
Inkludering og integrering i praksisfeltet En studie om utdanningens rolle i inkluderings- og integreringsarbeidet
(Master thesis, 2022-05)Som innvandrer vil tilgang til arbeid ha betydning for deltakelse i samfunnet, og tilhørighet til det norske fellesskapet. Med det som bakteppe har regjeringen gjort en innsats for å kvalifisere innvandrere til ...