I en innføringsklasse, hvordan er motivasjonen for skole og læring hos arbeidsinnvandrere, flyktninger og asylsøkere?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2455603Utgivelsesdato
2017-05Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikten med denne oppgaven var å utforske motivasjon for læring og eventuelle faktorer som kan hemme motivasjonen i en innføringsklasse, bestående av flerspråklige elever. I denne undersøkelsen rettet jeg fokus på sosiokulturelle faktorer og undervisnings tilbudet til denne elevgruppen. Jeg var spesielt interessert i å utforske mer på deres hverdag og tanker om fremtiden. Hvordan opplever disse eleven skole hverdagen i Norge. Jeg forsket på tre ulike kategorier, arbeidsmigranter, asylsøkere, enslige mindreårige asylsøkere og flyktninger.
Studiet er basert på kvalitativ forskning, med ustrukturerte intervjuer. De som svarte på intervjuene var elever på en ungdomsskole, hvor det er egne innføringsklasser før man overføres til ordinær norsk klasse. Jeg hadde tilsammen 12 informanter fordelt mellom kategoriene. Hensikten med å velge disse tre gruppene, var fordi summen av disse gruppen utgjør majoriteten i en slik klasse.
Funnene var egentlig ikke overraskende, motivasjonen er varierende innad i gruppene og mellom de ulike grupper. Ulike komponenter påvirker gruppenes motivasjon som usikkerhet, redsel, lite søvn, språk og uønsket opphold i landet. Det som utpekte seg var lærerens rolle uansett kategori, men det var ingen spesielle funn sett ut i fra hva jeg tenkte før jeg startet prosessen.
Beskrivelse
Master's thesis MIKA. VID Specialized University, Stavanger, May 2017