Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLane, Mariann Seldal
dc.date.accessioned2017-09-19T14:11:06Z
dc.date.available2017-09-19T14:11:06Z
dc.date.issued2017-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2455603
dc.descriptionMaster's thesis MIKA. VID Specialized University, Stavanger, May 2017nb_NO
dc.description.abstractHensikten med denne oppgaven var å utforske motivasjon for læring og eventuelle faktorer som kan hemme motivasjonen i en innføringsklasse, bestående av flerspråklige elever. I denne undersøkelsen rettet jeg fokus på sosiokulturelle faktorer og undervisnings tilbudet til denne elevgruppen. Jeg var spesielt interessert i å utforske mer på deres hverdag og tanker om fremtiden. Hvordan opplever disse eleven skole hverdagen i Norge. Jeg forsket på tre ulike kategorier, arbeidsmigranter, asylsøkere, enslige mindreårige asylsøkere og flyktninger. Studiet er basert på kvalitativ forskning, med ustrukturerte intervjuer. De som svarte på intervjuene var elever på en ungdomsskole, hvor det er egne innføringsklasser før man overføres til ordinær norsk klasse. Jeg hadde tilsammen 12 informanter fordelt mellom kategoriene. Hensikten med å velge disse tre gruppene, var fordi summen av disse gruppen utgjør majoriteten i en slik klasse. Funnene var egentlig ikke overraskende, motivasjonen er varierende innad i gruppene og mellom de ulike grupper. Ulike komponenter påvirker gruppenes motivasjon som usikkerhet, redsel, lite søvn, språk og uønsket opphold i landet. Det som utpekte seg var lærerens rolle uansett kategori, men det var ingen spesielle funn sett ut i fra hva jeg tenkte før jeg startet prosessen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectimmigrantsnb_NO
dc.subjectrefugeesnb_NO
dc.subjectasylum seekersnb_NO
dc.subjectyouthnb_NO
dc.subjectschoolnb_NO
dc.titleI en innføringsklasse, hvordan er motivasjonen for skole og læring hos arbeidsinnvandrere, flyktninger og asylsøkere?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.source.pagenumber90 s.nb_NO
dc.description.localcodeMv 17 Scnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel