Inkludering og integrering i praksisfeltet En studie om utdanningens rolle i inkluderings- og integreringsarbeidet
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3025771Utgivelsesdato
2022-05Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Som innvandrer vil tilgang til arbeid ha betydning for deltakelse i samfunnet, og tilhørighet til
det norske fellesskapet. Med det som bakteppe har regjeringen gjort en innsats for å
kvalifisere innvandrere til helsearbeiderfaget (Meld St. 6 (2012-2013)). Denne innsatsen har
blant annet resultert i tilbud om utdanning som helsefagarbeider for elever med
minoritetsbakgrunn i samarbeid med NAV (Stavanger offshore tekniske fagskole, u.å. ), som
denne studien tar utgangspunkt i.
Utdanningen i helsefag innebærer praksis, hvor eleven får prøve seg i autentiske situasjoner
fra arbeidslivet. Dette kan være en prosess som er forbundet med usikkerhet og spenning
for mange av elevene. For elever med minoritetsbakgrunn kommer forhold som inkludering
og integrering i tillegg til usikkerheten forbundet til å delta i noe nytt og ukjent. Et godt
læringsutbytte henger sammen med en god opplevelse når praksis gjennomføres. Når elever
med minoritetsbakgrunn skal gjennomføre praksis er det med den samme spenning som
elever generelt, men i tillegg kommer forhold som er relatert til inkludering og integrering.
Disse forholdene har jeg sett nærmere på ved hjelp av å undersøke hva som blir gjort av
praksisveiledere for at elever med minoritetsbakgrunn skal ha en praksisperiode hvor
inkludering og integrering er i søkelyset.
Studien tar for seg erfaringer fra fire praksisveiledere på fire ulike avdelinger på sykehjem.
Søkelyset har vært rettet mot hva som blir gjort for å legge til rette for inkludering og
integrering, samtidig har forhold som kan være til hinder for inkludering og integrering blitt
belyst. As an immigrant, access to work will have an impact on participation in society and
belonging to the Norwegian community. With this in mind, the government has made an
effort to qualify immigrants for the health care profession (Meld St. 6 (2012-2013)). This
effort has, among other things, resulted in an offer of education as a health care worker for pupils with minority background in cooperation with NAV (Stavanger offshore tekniske
fagskole, u.å. ), on which this study is based.
The education in health sciences involves practice, where the student gets to try their hand
at authentic situations from working life. This can be a process that is associated with
uncertainty and excitement for many of the students. For students with minority
backgrounds, factors such as inclusion and integration in addition to the uncertainty
associated with participating in something new and unknown come into play. A good
learning outcome is connected to a good experience when practice is carried out. When
pupils with minority backgrounds are to carry out practical training, they do so with the
same excitement as pupils in general. However, there are additional factors related to
inclusion and integration. I have examined these relations further by studying what is being
done by practice supervisors for pupils with minority background to have an internship
period where inclusion and integration are in the spotlight.
The study deals with the experiences of four practice supervisors in four different
departments in nursing homes. The spotlight has been on what is being done to facilitate
inclusion and integration, while at the same time looking at elements which might, in fact,
contribute to prevent inclusion and integration.