Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlsen, Ole K.
dc.date.accessioned2022-10-13T07:43:54Z
dc.date.available2022-10-13T07:43:54Z
dc.date.issued2022-05
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3025771
dc.description.abstractSom innvandrer vil tilgang til arbeid ha betydning for deltakelse i samfunnet, og tilhørighet til det norske fellesskapet. Med det som bakteppe har regjeringen gjort en innsats for å kvalifisere innvandrere til helsearbeiderfaget (Meld St. 6 (2012-2013)). Denne innsatsen har blant annet resultert i tilbud om utdanning som helsefagarbeider for elever med minoritetsbakgrunn i samarbeid med NAV (Stavanger offshore tekniske fagskole, u.å. ), som denne studien tar utgangspunkt i. Utdanningen i helsefag innebærer praksis, hvor eleven får prøve seg i autentiske situasjoner fra arbeidslivet. Dette kan være en prosess som er forbundet med usikkerhet og spenning for mange av elevene. For elever med minoritetsbakgrunn kommer forhold som inkludering og integrering i tillegg til usikkerheten forbundet til å delta i noe nytt og ukjent. Et godt læringsutbytte henger sammen med en god opplevelse når praksis gjennomføres. Når elever med minoritetsbakgrunn skal gjennomføre praksis er det med den samme spenning som elever generelt, men i tillegg kommer forhold som er relatert til inkludering og integrering. Disse forholdene har jeg sett nærmere på ved hjelp av å undersøke hva som blir gjort av praksisveiledere for at elever med minoritetsbakgrunn skal ha en praksisperiode hvor inkludering og integrering er i søkelyset. Studien tar for seg erfaringer fra fire praksisveiledere på fire ulike avdelinger på sykehjem. Søkelyset har vært rettet mot hva som blir gjort for å legge til rette for inkludering og integrering, samtidig har forhold som kan være til hinder for inkludering og integrering blitt belyst.en_US
dc.description.abstractAs an immigrant, access to work will have an impact on participation in society and belonging to the Norwegian community. With this in mind, the government has made an effort to qualify immigrants for the health care profession (Meld St. 6 (2012-2013)). This effort has, among other things, resulted in an offer of education as a health care worker for pupils with minority background in cooperation with NAV (Stavanger offshore tekniske fagskole, u.å. ), on which this study is based. The education in health sciences involves practice, where the student gets to try their hand at authentic situations from working life. This can be a process that is associated with uncertainty and excitement for many of the students. For students with minority backgrounds, factors such as inclusion and integration in addition to the uncertainty associated with participating in something new and unknown come into play. A good learning outcome is connected to a good experience when practice is carried out. When pupils with minority backgrounds are to carry out practical training, they do so with the same excitement as pupils in general. However, there are additional factors related to inclusion and integration. I have examined these relations further by studying what is being done by practice supervisors for pupils with minority background to have an internship period where inclusion and integration are in the spotlight. The study deals with the experiences of four practice supervisors in four different departments in nursing homes. The spotlight has been on what is being done to facilitate inclusion and integration, while at the same time looking at elements which might, in fact, contribute to prevent inclusion and integration.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectinnvandrereen_US
dc.subjectsamfunnsdeltakelseen_US
dc.subjectutdanningen_US
dc.subjectNorgeen_US
dc.subjecthelseveseneten_US
dc.titleInkludering og integrering i praksisfeltet En studie om utdanningens rolle i inkluderings- og integreringsarbeideten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2022 Forfatterenen_US
dc.source.pagenumber87en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal