Show simple item record

dc.contributor.authorHaugen, Kristin
dc.date.accessioned2009-09-03T08:54:53Z
dc.date.issued2009-09-03T08:54:53Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/98387
dc.description.abstractDenne undersøkelsen belyser følgende problemstilling: Hvilke vanskelige valgsituasjoner beskriver avdelingsledere i kommunehelsetjenesten at de står i, og hvordan reflekterer de over egen praksis? Teori som er lagt til grunn for denne oppgaven er: vanskelige valgsituasjoner og etiske dilemmaer, refleksjon, etikk, verdier, organisasjonskultur, verdibasert ledelse, nærværende ledelse, lederidentitet og lærende organisasjon. Teorien danner referanserammen for analyse og drøfting av undersøkelsens funn. Data er samlet inn ved hjelp av kvalitative intervjuer og mitt utvalg består av åtte avdelingsledere fra tre ulike kommuner i Sør Norge. Det empiriske materialet er analysert i tråd med det litteraturen anbefaler. De vanskelige valgsituasjoner som informantene i denne undersøkelsen beskriver er tidligere identifisert i litteratur som er lagt til grunn for denne oppgaven. Min studie avdekker ikke nye lederdilemmaer, men er et bidrag til å beskrive og utdype allerede identifiserte valgsituasjoner og dilemmaer som ledere opplever som vanskelige. I analysen er disse presentert under følgende overskrifter a) Krav til nærværende lederskap og muligheten til ledernærvær b) Mellom nærhet og avstand c) Vanskelige valgsituasjoner knyttet til personalledelse d) Etiske dilemmaer knyttet til brukere og pårørende e) Mellom barken og veden f) Mellom fag og økonomi. Lederteori vektlegger viktigheten av lederrefleksjon. Min undersøkelse viser imidlertid at dette ikke er satt i system og at det kan være behov for at kommunene iverksetter tiltak for opplæring og møteplasser for systematisk refleksjon for ledere. Hvilke rammevilkår informantene forteller er nyttig for å forstå hvordan de opplever egen lederhverdag, og noe av det de beskriver som vanskelige valgsituasjoner. Min undersøkelse viser at det stilles i liten grad krav til formell lederkompetanse hos informantene og kommunene har ikke en plan for gjennomføring av lederutdanning og lederutvikling. Informantene har lederansvar for inntil seksti ansatte og kan også lede ulike fagområder.en
dc.format.extent507959 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.subjectverdibasert ledelseen
dc.subjectstudentarbeideren
dc.subjectetisk dilemmaen
dc.subjecthelsetjenesteren
dc.subjectkommunehelsetjenesteen
dc.titleHvilke vanskelige valgsituasjoner beskriver avdelingsledere i kommunehelsetjenesten at de står i, og hvordan reflekterer de over egen praksis?en
dc.typeMaster thesisen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record