Browsing 7 Masteroppgaver / Master's Theses by Subject "medborgerskap"
Now showing items 1-20 of 32
-
Alvorlig utviklingshemming og medvirkningspraksiser. En kvalitativ studie av tjenesteyternes erfaringer knyttet til medvirkningspraksiser sammen med personer med alvorlig utviklingshemming
(Master thesis, 2019)Denne studien omhandler alvorlig utviklingshemming og medvirkningspraksiser. Målet og ønsket med oppgaven er å belyse og utforske tjenesteyternes erfaringer knyttet til medvirkningspraksiser sammen med personer med alvorlig ... -
ASK og medbestemmelse hos elever i spesialpedagogiske avdelinger En kvalitativ studie om opplæring i ASK
(Master thesis, 2022-12)Sammendrag: Denne studien handler om ASK (alternativ supplerende kommunikasjon) og medbestemmelse hos elever i spesialpedagogiske avdelinger. Målet og ønsket med denne studien var å se på hvordan avdelingene legger ... -
Barnehagen som et inkluderende fellesskap for barn som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). En kvantitativ studie om ASK-bruk og tilgang.
(Master thesis, 2021-12)Bakgrunn: Sosiokulturell læringsteori peker på betydningen av at læring skjer i fellesskap med andre. Tidligere forskning innen ASK vektlegger betydningen av at barn som bruker ASK erfarer at språket blir modellert i ... -
Brukererfaring og velferdsteknologi. Tjenestemottagers erfaring med elektronisk medisindispenser
(Master thesis, 2019)Bakgrunn: Det er stort fokus på velferdsteknologi i dagens samfunn, spesielt med tanke på de demografiske utfordringene samfunnet står ovenfor de neste tiårene. Det er derimot lite forskning på brukererfaringen ved innføring ... -
«Den som har skoen på, vet hvor den trykker» En kvalitativ studie om læreres erfaringer med bruk av positiv atferdsstøtte i det spesialpedagogiske arbeidet for å fremme elevenes medborgerskap
(Master thesis, 2022-05)Denne studien omhandler elever som mottar spesialundervisning og deres medborgerskap i skolen. Målet med oppgaven er å sette søkelyset på en sårbar elevgruppe og utforske hvilke erfaringer lærere har med å anvende ... -
Det komplekse kulturelle medborgerskapet Dimensjoner av kulturelt medborgerskap på mikro-, meso- og makronivå i lys av filosofen Martha C. Nussbaums teori
(Master thesis, 2022-05)Masteroppgaven Det komplekse kulturelle medborgerskapet tar for seg ulike dimensjoner og nivåer av kulturelt medborgerskap. Begrepet kulturelt medborgerskap blir brukt med ulike teoretiske perspektiv, men er lite omtalt ... -
En kvalitativ studie av autisters erfaringer og meninger om grunnskolen i et medborgerskapsperspektiv «Føles fremdeles som et levende helvete»
(Master thesis, 2022-12)Masteroppgavens problemstilling er: «Hvilke erfaringer og meninger har autister med et likeverdig og inkluderende opplæringstilbud i grunnskolen?». Masteroppgaven er en kvalitativ studie som har benyttet «brevmetoden» ... -
”Erfaringer med ”Nye horisonter”- kurset for erfaringsmedarbeidere og selvhjelpsverktøyene ”Veiviseren” og ”Verktøykassa”
(Master thesis, 2020-05)Medborgerskap gjenspeiler seg på flere områder i recoveryperspektivet innen psykisk helse- og rusfeltet. Personer med psykiske lidelser og/eller rus problemer kan oppleve at deres rolle som medborger blir vekket og kan ... -
”Erfaringer med ”Nye horisonter”- kurset for erfaringsmedarbeidere og selvhjelpsverktøyene ”Veiviseren” og ”Verktøykassa”
(Master thesis, 2020-05)Medborgerskap gjenspeiler seg på flere områder i recoveryperspektivet innen psykisk helse- og rusfeltet. Personer med psykiske lidelser og/eller rus problemer kan oppleve at deres rolle som medborger blir svekket og kan ... -
Erfaringer om medvirkning i egen rehabilitering. Dybdeintervju med personer som har blitt rammet av hjerneslag og hatt rehabiliteringstjenester i sin hjemkommune
(Master thesis, 2023)Bakgrunn og formål: En økning i antall overlevende etter hjerneslag har ført til stadig flere som har behov for rehabilitering. Kommunene skal imøtekomme behovet for rehabilitering, og utformingen av rehabiliteringstjenester ... -
Folkehelsekoordinatorens arbeidsoppgaver som ansatt i kommunen
(Master thesis, 2022-12)Denne masteroppgaven har som mål å belyse hvilke arbeidsoppgaver folkehelsekoordinatorer vektlegger i sitt arbeid med folkehelse i kommunen. Folkehelsekoordinatorer er ansatt både i kommunen og fylkeskommunen, og har ... -
Helsekompetanse i møte med personer med mild til moderat utviklingshemming. En kvalitativ undersøkelse blant helsepersonell i kommunehelsetjenesten
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven undersøker jeg konseptet helsekompetanse og dets relevans for personer med mild til moderat utviklingshemming, og hvordan forståelser av selvbestemmelse og autonomi kan kaste lys over denne tematikken. ... -
«Hva er viktig for deg?» - samtalen som verktøy for å styrke medborgerskap til pasienter som mottar hjemmesykepleie
(Master thesis, 2022-12)Formålet med oppgaven er å se på hvordan de hjemmebaserte tjenestene ivaretar anbefalingen om å stille spørsmålet «Hva er viktig for deg?» i møtet med pasienter som mottar hjemmesykepleie. For å undersøke dette har det ... -
Hva kjennetegner samskapingsprosesser i etablering av et Recovery College?
(Master thesis, 2021-12)Temaet for denne studien er samskaping i planlegging av et recovery college. Temaet er valgt på bakgrunn av nye tjenestetilbud og endring av måten en arbeider og forstår psykisk sykdom på. Samskaping og recovery er temaer ... -
Hvilke idealtypiske demokratiske medborgere søker skoleeiere, skoleledere og samfunnsfagslærere å utdanne til?
(Master thesis, 2022-05)I august 2020 ble det innført en ny læreplan i skolene, fagløftet. Den nye læreplanen inneholder tre nye tverrfaglige tema, der demokrati og medborgerskap er ett av dem. Demokrati og medborgerskap er et resultat av ... -
Hvordan synliggjøres elevmedvirkning i maler for sakkyndig vurdering, vedtak om spesialundervisning og individuelle opplæringsplaner?
(Master thesis, 2021-06)I Norge bygger den politiske intensjonen for mennesker med utviklingshemming på tanker om likestilling, likeverd, selvbestemmelse, deltakelse og integrering. Norsk skole skal være inkluderende og likeverdig. Det har de ... -
Individuell plan og medborgerskap. En kvalitativ studie om pårørendes opplevelse av involvering og samhandling gjennom individuell plan og koordinator
(Master thesis, 2022-12)Bakgrunn og formål: Denne studien omhandler pårørendes opplevelse av involvering og samhandling gjennom individuell plan og koordinator på kommunalt nivå. Problemstillingen jeg har jobbet ut ifra er: Hvordan erfares ... -
Inn på tunet for personer med demens En kvalitativ studie om hvordan tilbydere kan bidra til å forme Inn på tunet-tilbud for personer med demens
(Master thesis, 2020-05)Personer med demens vil kunne være like ulike som personer uten demens. Derfor vil det være nyttig med ulike typer dagtilbud for denne gruppen. Inn på tunet er i dag et alternativt tilbud som skiller seg ut med dens ... -
Læreres erfaringer med- og perspektiver på et prosjekt som skal styrke samarbeid på tvers av profesjoner for å støtte lærere og elever i grunnskolen
(Master thesis, 2020-05)studien er en evalueringsoppgave av prosjektet «Laget rundt læreren og eleven», som er startet av en kommune i Rogaland. Målet med studien er å få tilgang på lærernes erfaringer med, perspektiv på- og tanker om prosjektet. ... -
Medborgerskap for foreldre til barn med sammensatte behov i møte med helsetjenestene En kritisk diskursanalyse av «Vi - de pårørende»
(Master thesis, 2022-05)Bakgrunnen for oppgaven er den sentrale betydningen pårørende har som en del av den norske velferdsstatens helsepolicy og et interessefelt for foreldre til barn med sammensatte behov. “Vi - de pårørende” er en strategi ...