Blar i Bachelor i vernepleie (2019-) / Bachelor's Theses in Social Education på tittel
Viser treff 1-15 av 15
-
Atferd som utfordrer hos barn med utviklingshemning. Vernepleierfaglig arbeid i grunnskolen
(Bachelor thesis, 2020)Vernepleierfaglig kompetanse inneholder både kunnskap om utviklingshemning og utagerende atferd. I skolen har vernepleieren en ny og ofte uklar rolle, men jobber ofte med elever med lærevansker. I denne oppgaven ser vi på ... -
Det handler mer om relasjoner enn mirakler. I hvilken grad har åndelighet som del av et helhetlig menneskesyn plass i rusbehandling innenfor to institusjoner i Rogaland?
(Bachelor thesis, 2019)Bakgrunn Begge medlemmene i gruppen har igjennom praksis og tidligere erfaringer, kommet inn på temaet åndelighet og merket en usikkerhet i forhold til dette. Gruppen ønsket derfor å se nærmere på temaet. Problemstilling: ... -
Hvordan kan vernepleiere bidra til at personer som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) får innflytelse i egen hverdag, gjennom tilrettelegging av ASK- hjelpemiddel?
(Bachelor thesis, 2019)Hensikten med oppgaven er å belyse: Hvordan kan vernepleiere bidra til at personer som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) får innflytelse i egen hverdag, gjennom tilrettelegging av ASK- hjelpemiddel? ... -
Kvalitet veiledning i praksis. Hvilke faktorer kan fremme/hemme kvalitet praksisveiledningen av vernepleierstudenter?
(Bachelor thesis, 2019)Bakgrunn : Flere sentrale styringsdokumenter har satt praksisstudier på agendaen, med målet om å øke kvaliteten og samarbeidet mellom de forskjellige aktørene som er sentrale i praksisstudiene. Problemstilling : Vi ønsker ... -
Relasjonsbasert ledelse og arbeidsmiljø. En litteraturstudie basert på erfaringer og meninger fra helsepersonell og ledere i helse - og sosialsektoren
(Bachelor thesis, 2023)Hensikt: Mellomledere i helse- og omsorgssektoren står overfor store utfordringer de kommende årene. Eldrebølgen vokser, vi lever lengre, vi er mer bevisst på kvaliteten på tjenestene og effektivisering og kostnadsbesparing ... -
Ressursorientert tilnærming i psykisk helsevern. En kvalitativ studie av vernepleierens erfaringer ved DPS
(Bachelor thesis, 2019)Sentrale politiske føringer og fagmiljø for psykisk helse, etterspør mer kunnskap om ressursfokus. Men hva er egentlig ressurser? Målet for oppgaven er forståelse av ressursbegrepet, samt undersøke vernepleierens egne ... -
Seksuelle overgrep mot barn – senskader og forebygging. En litteraturstudie om hvordan vernepleiere kan bidra i forebygging av senskader hos barn utsatt for seksuelle overgrep
(Bachelor thesis, 2023)Følgende litteraturstudie undersøker fenomenet seksuelle overgrep mot barn. Forskning viser til at overgrepserfaringer kan medføre alvorlige og langvarige senskader ved flere livsområder. Gjennom fem kvalitative studier ... -
Traumebevisst forståelse som et felles språk. En kvalitativ studie av hvordan traumebevisst forståelse kan bidra til økt medborgerskap
(Bachelor thesis, 2021-06)Bakgrunn: Alle mennesker skal ses på som likeverdige. En traumebevisst forståelse i miljøarbeid anerkjenner utviklingshemmede som deltakere i eget liv, og kan bidra til økt samhandling basert på trygghet og felles språk. ... -
Traumebevisst forståelse. «Hvordan opplever tjenesteyter å stå i utfordrende relasjoner med tjenestemottaker?»
(Bachelor thesis, 2022)Traumebevisst forståelse fokuserer på de tre grunnpilarene: trygghet, relasjon og følelsesregulering. Oppgavens hensikt er å belyse hvordan tjenesteyter opplever å stå i utfordrende relasjoner med tjenestemottaker. Og ... -
Trening av sosial kompetanse for ungdom med høytfungerende autisme En litteraturstudie om aktuelle treningsprogram som verktøy i vernepleierfaglig arbeid
(Bachelor thesis, 2021-06)I denne litteraturstudien undersøkes det hvilke programmer som finnes for trening av sosial kompetanse for ungdom med høytfungerende autisme, sett ut ifra et vernerpleierfaglig perspektiv. Litteraturstudie er brukt som ... -
Utviklingshemmedes bruk av velferdsteknologi i arbeid. En litteraturstudie om velferdsteknologi som middel for å fremme sysselsetting
(Bachelor thesis, 2022)Gapet mellom utviklingshemmedes forutsetninger og arbeidslivets krav øker og gjør utviklingshemmede til en av de gruppene som møter de tyngste barrierene når det gjelder muligheter for sysselsetting. Ved å bygge ned ... -
Velferdsteknologi i demensomsorg
(Bachelor thesis, 2021-06)Hensikten med studien er å undersøke problemstillingen "Hvordan erfarer personer med demens, pårørende og helsepersonell bruken av velferdsteknologi i demensomsorg? Litteraturstudien inkluderer fem kvalitative forskningsartikler. ... -
Vernepleiere i skolen. Hvordan kan vernepleiere bidra i forebygging av ufrivillig skolefravær?
(Bachelor thesis, 2023)Mye tyder på at ufrivillig skolefravær er et økende problem blant barn og unge. Dette kan gi en rekke uheldige konsekvenser for eleven og samfunnet som en helhet. Oppgavens hensikt er å undersøke hvordan vernepleiere ... -
Vernepleierens rolle i eldreomsorgen. Hvordan kan vernepleierens kompetanse bidra i det tverrfaglige arbeidet på somatisk avdeling på sykehjem?
(Bachelor thesis, 2020)I vår oppgave ønsker vi å belyse: Hvordan kan vernepleierens kompetanse bidra i det tverrfaglige samarbeidet på somatisk avdeling på sykehjem? Ved bruk av kvalitativ metode har vi samlet informasjon ved hjelp av dybdeintervju. ... -
Å stå nær. En litteraturstudie basert på voksne pårørendes egne erfaringer
(Bachelor thesis, 2023)Avhengighet til rusmidler rammer ikke bare den som ruser seg, men ofte også de pårørende. Oppgavens hensikt er å fremme pårørendes perspektiv ved å undersøke hvordan det erfares å være pårørende til en person med ...