Atferd som utfordrer hos barn med utviklingshemning. Vernepleierfaglig arbeid i grunnskolen
Abstract
Vernepleierfaglig kompetanse inneholder både kunnskap om utviklingshemning og utagerende atferd. I skolen har vernepleieren en ny og ofte uklar rolle, men jobber ofte med elever med lærevansker. I denne oppgaven ser vi på hvordan vernepleiere i skolen tilnærmer seg utagerende atferd hos elever med psykisk utviklingshemning. For å gjøre dette har vi satt oss problemstillingen: “Hvordan forebygger og håndterer vernepleieren utagerende atferd på særskilt avdeling i grunnskolen?”. Oppgaven tar utgangspunkt i kvalitative intervju, av vernepleiere som jobber med denne problematikken. Resultatene viser hvordan vernepleierne går fram for å forebygge og håndtere atferden. Faktorer som kunnskap, kompetanse, samarbeid, forståelse hos eleven, forutsigbarhet og reaktive strategier blir trukket fram som viktige i dette arbeidet. Det konkluderes med at faktorer som påvirker tilnærmingen ikke kan isoleres, men i stor grad overlappes. Vi ser at det vernepleierfaglige arbeidet kan bidra til å styrke lærerens arbeid i skolen.