dc.contributor.author | Kalleberg, Gjendine | |
dc.contributor.author | Olsen, Elin Forstrøm | |
dc.date.accessioned | 2023-11-15T08:41:28Z | |
dc.date.available | 2023-11-15T08:41:28Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3102621 | |
dc.description.abstract | Vernepleierfaglig kompetanse inneholder både kunnskap om utviklingshemning og utagerende atferd. I skolen har vernepleieren en ny og ofte uklar rolle, men jobber ofte med elever med lærevansker. I denne oppgaven ser vi på hvordan vernepleiere i skolen tilnærmer seg utagerende atferd hos elever med psykisk utviklingshemning. For å gjøre dette har vi satt oss problemstillingen: “Hvordan forebygger og håndterer vernepleieren utagerende atferd på særskilt avdeling i grunnskolen?”. Oppgaven tar utgangspunkt i kvalitative intervju, av vernepleiere som jobber med denne problematikken. Resultatene viser hvordan vernepleierne går fram for å forebygge og håndtere atferden. Faktorer som kunnskap, kompetanse, samarbeid, forståelse hos eleven, forutsigbarhet og reaktive strategier blir trukket fram som viktige i dette arbeidet. Det konkluderes med at faktorer som påvirker tilnærmingen ikke kan isoleres, men i stor grad overlappes. Vi ser at det vernepleierfaglige arbeidet kan bidra til å styrke lærerens arbeid i skolen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | VID vitenskapelige høgskole. Sandnes | en_US |
dc.subject | vernepleie | en_US |
dc.subject | vernepleiere | en_US |
dc.subject | skoler | en_US |
dc.subject | utagerende adferd | en_US |
dc.subject | psykisk utviklingshemning | en_US |
dc.title | Atferd som utfordrer hos barn med utviklingshemning. Vernepleierfaglig arbeid i grunnskolen | en_US |
dc.type | Bachelor thesis | en_US |
dc.rights.holder | Forfatteren(e) har opphavsrettighetene til oppgaven. Nedlasting for privat bruk er tillatt. | en_US |
dc.source.pagenumber | 58 | en_US |