Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKalleberg, Gjendine
dc.contributor.authorOlsen, Elin Forstrøm
dc.date.accessioned2023-11-15T08:41:28Z
dc.date.available2023-11-15T08:41:28Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3102621
dc.description.abstractVernepleierfaglig kompetanse inneholder både kunnskap om utviklingshemning og utagerende atferd. I skolen har vernepleieren en ny og ofte uklar rolle, men jobber ofte med elever med lærevansker. I denne oppgaven ser vi på hvordan vernepleiere i skolen tilnærmer seg utagerende atferd hos elever med psykisk utviklingshemning. For å gjøre dette har vi satt oss problemstillingen: “Hvordan forebygger og håndterer vernepleieren utagerende atferd på særskilt avdeling i grunnskolen?”. Oppgaven tar utgangspunkt i kvalitative intervju, av vernepleiere som jobber med denne problematikken. Resultatene viser hvordan vernepleierne går fram for å forebygge og håndtere atferden. Faktorer som kunnskap, kompetanse, samarbeid, forståelse hos eleven, forutsigbarhet og reaktive strategier blir trukket fram som viktige i dette arbeidet. Det konkluderes med at faktorer som påvirker tilnærmingen ikke kan isoleres, men i stor grad overlappes. Vi ser at det vernepleierfaglige arbeidet kan bidra til å styrke lærerens arbeid i skolen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Sandnesen_US
dc.subjectvernepleieen_US
dc.subjectvernepleiereen_US
dc.subjectskoleren_US
dc.subjectutagerende adferden_US
dc.subjectpsykisk utviklingshemningen_US
dc.titleAtferd som utfordrer hos barn med utviklingshemning. Vernepleierfaglig arbeid i grunnskolenen_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.rights.holderForfatteren(e) har opphavsrettighetene til oppgaven. Nedlasting for privat bruk er tillatt.en_US
dc.source.pagenumber58en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel