Blar i VID vitenskapelige høgskole på emneord "NAV"
Viser treff 1-20 av 36
-
Anerkjennelse i sosialt arbeid. En litteraturstudie om hvilken betydning opplevelse av anerkjennelse kan ha for mennesker vi møter i sosialt arbeid
(Bachelor thesis, 2023)I denne litteraturstudien undersøker jeg hvilken betydning opplevelse av anerkjennelse kan ha for mennesker vi møter i sosialt arbeid. Jeg utforsker ulike teorier om anerkjennelse innen filosofi og relasjonelt arbeid, og ... -
Avklaring, aktivitet og arbeid. En studie av brukerdeltakelse i NAVs kvalifiseringsprogram.
(Rapport;10/2011, Research report, 2011)Hovedproblemstillingen for forskningsprosjektet har vært: Hvilket utbytte har deltakerne hatt av KREMs Endringsmetodekurs over tid, hva kjennetegner livssituasjonen deres og i hvilken grad har de nærmet seg arbeidslivet? ... -
Bruk av tolk i introduksjonsprogrammet. Forhold som har betydning for kvaliteten på kommunikasjonen via en tredjepart
(Master thesis, 2016)Med dagens innvandrertall i Norge som vokser, vokser også behovet for bruk av tolk i offentlige instanser, herunder NAV som er en avgjørende instans i det sosialfaglige feltet. Introduksjonsprogrammet som er et kommunalt ... -
Brukernes erfaringer og syn på kollektiv brukermedvirkning
(Journal article; Peer reviewed, 2012)Brukermedvirkning har vært et viktig element i det femårige HUSK-prosjektet (2007-2011) som har hatt som mål å utvikle bedre tjenester ved å styrke kunnskap og kvalitet i sosialtjenesten. Artikkelen presenterer brukeres ... -
«De må se hva jeg har, trenger og kan». En kvalitativ studie av somaliske kvinners opplevelser av brukermedvirkning i kvalifiseringsprogrammet i Nav
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler om somaliske kvinner som deltar i kvalifiseringsprogrammet i Nav og deres opplevelser av brukermedvirkning. Kvalifiseringsprogrammet er siden 2007 en lovpålagt tjeneste i Nav og gis som et ... -
DE OG VI. En undersøkelse av kommunikasjon i NAV-kontor med to ledere
(Master thesis, 2016-04-12)Denne masteroppgaven handler om kommunikasjon i NAV-kontor med to ledere. Hver leder er styrt av en eier, enten staten eller kommunen. Samtidig skal de to lederne drive et kontor i sammen. I oppgaven er fokuset på hvilke ... -
Endringsledelse: Omstilling til enhetlig ledelse i NAV Alna/Oslo. En undersøkelse om aktuelle utfordringer ved omstilling til enhetlig ledelse i NAV Alna sett i lys av teorier om motstand mot endringer
(Master thesis, 2015-08-12)Formålet med denne undersøkelsen er å få bedre kunnskap angående om det har eksistert utfordringer ved omstilling fra to enhetsledere på NAV Alna til en enhetsleder sett i lys av teorier om motstand mot endringer. Til dette ... -
Forvaltningsledelse i praksis. Hvis man holder op med at forsøge på at blive bedre, holder man op med at være god. En studie om ledelse i praksis i NAV Forvaltning
(Master thesis, 2015-08-10)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan arbeidsdagen til mellomledere i NAV Forvaltning disponeres, hvilke aktiviteter den består av samtidig som jeg ønsker å sette fokus på betydningen av det kontekstuelle ... -
Hva er grunnen til at ansatte i NAV velger å ikke bruke tolk, og hvilke utfordringer kan oppstå i samtale med brukere uten tolk?
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som fokuserer på underforbruk av tolk i NAV. Kvalitativ studie handler om å få frem andres meninger og opplevelser for å samle inn data rundt et tema. Formålet med denne oppgaven ... -
«Hva er’e som funker?» En studie av hva ungdommer beskriver som viktig i relasjonen mellom seg og veileder i NAV-tiltaket «Aktiv Ungdom, 16-24 år», og som har betydning for deres endringsprosesser.
(Master thesis, 2016-09-29)Dette forskningsprosjektet handler om å få kunnskap om hva ungdom selv beskriver som viktig i relasjonen mellom seg og veileder, med hensyn til deres endringsprosesser, og innenfor rammene av NAV sitt oppfølgingstiltak ... -
«Hvis tjenestemottaker har barn …». Om fokuset på barns sosiale deltakelse i familiens sosialhjelpssak
(Master thesis, 2016-09-08)Denne studien handler om hvordan saksbehandlere i NAV inkluderer barnas sosiale deltakelse som del av vurderingen av økonomisk sosialhjelp til familien. Med utgangspunkt i lov om sosiale tjenester i NAV, som blant annet ... -
Hvordan beskriver NAV-ansatte at systemisk veiledning påvirker deres møter med brukerne?Veiledning på egen arbeidsplass- en forskjell som gjør en forskjell?
(Master thesis, 2014-08-25)I denne masteroppgaven har jeg fulgt et veiledningsprosjekt hos NAV. 30 medarbeidere ved et NAV - kontor på Østlandet har i et år deltatt i et relativt stort veiledningsprosjekt. Denne oppgaven handler om hvordan det er ... -
Ikke-vitende posisjon i en NAV-kontekst – et paradoks?
(Master thesis, 2013-09-27)Dette er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i følgende forskningsspørsmål: Ikke-vitende posisjon i en NAV-kontekst – et paradoks? - Hvilke refleksjoner gjør veileder seg rundt betydningen av relasjonen i prosessen ... -
Individualisering av tjenester i et aktiveringsprogram - en studie av veilederfellesskapet i kvalifiseringsprogrammet
(HiOA avhandlinger;nr. 8, Doctoral thesis, 2017)Moderne velferdstjenester skal være individuelt utformet, slik at den enkelte får tjenester tilpasset sin unike situasjon. Avhandlingen er en studie av hvordan veiledere i et aktiveringsprogram drøftet og utformet ... -
«Jeg gjør ikke dette for å være ekkel mot systemet, jeg gjør det for å hjelpe mitt barn». Foreldreerfaringar kring søking av hjelpemiddel gjennom NAV, i saker som gjeld born med funksjonsnedsettingar.
(Master thesis, 2016)Om lag 15% av befolkninga i Noreg har ei form for funksjonsnedsetting. Mange av desse personane treng hjelpemiddel for å fungere i kvardagen. I 2014 vart det formidla hjelpemiddel for kring fem milliardar kroner. Personar ... -
Kan man medvirke seg ut av gjeldsproblemer? En kvalitativ studie av medvirkning og etikk i gjeldsrådgivning
(Master thesis, 2021)Tema for denne masteroppgaven er gjeldsrådgivning gitt av NAV til personer med tunge gjelds og betalingsproblemer. Problemstillingen for studien er i hvor stor grad rådsøkere involveres i arbeidet med egen gjeldssak. ... -
KREMs kurs i endringsmetode. Beskrivelse og evaluering av nye metoder for avklaring om deltakelse i kvalifiseringsprogrammet.
(Research report, 2009)Målet med denne rapporten er å beskrive og å evaluere et alternativt kurs til avklaring for deltakelse i NAVs kvalifiseringsprogram. Evalueringen omfatter ni deltakere fra NAV Horten. Alle var langtidsmottakere av sosialhjelp. ... -
Kunnskapsoppsummering. NAV-kontoret og den kommunale barneverntenesta si oppfølging av unge med barnevernserfaring
(VID Rapport;2017/3, Research report, 2017)Vi har i denne litteraturgjennomgangen skildra eksisterande kunnskap om NAV-kontoret og det kommunale barnevernet si oppfølging av unge med barnevernserfaring, i alderen 18-23 år. Grunnlaget for studien er relevant norsk ... -
Kunnskapsoppsummering. NAV-kontoret og den kommunale barneverntjenestens oppfølging av unge med barnevernserfaring
(VID Rapport;2017/2, Research report, 2017)Vi har i denne litteraturgjennomgangen beskrevet eksisterende kunnskap om NAV-kontorets og det kommunale barnevernets oppfølging av unge med barnevernserfaring i alderen 18-23 år. Grunnlaget for studien er relevant norsk ...