Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJørgensen, Marte Steine
dc.date.accessioned2020-08-18T11:16:48Z
dc.date.available2020-08-18T11:16:48Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2672792
dc.description.abstractTemaet for denne oppgaven er ledelse og motivasjon. Studiens formål er å undersøke motivasjon fra medarbeidernes perspektiv, og gå nærmere inn på hvordan medarbeidere på Oslo universitetssykehus opplever at leders atferd påvirker deres motivasjon. Hensikten er å utvikle en dypere forståelse for hvordan leder påvirker motivasjon hos medarbeidere. Problemstillingen er: «Hva er sammenhengen mellom lederatferd og ansattes motivasjon?» Som teoretisk rammeverk har jeg brukt lederteorier om transformasjonsledelse og relasjonell ledelse, og tre sentrale motivasjonsteorier; Herzbergs to-faktorteori, Hacman og Oldhams jobbkarakteristikamodell og Deci og Ryans selvbestemmelsesteori. Studien er en kvalitativ undersøkelse hvor jeg intervjuet syv sykepleiere ansatt på Oslo universitetssykehus. Intervjuene ble analysert ved hjelp av tematisk analyse, og identifiserte fem overordnede temaer: synlig ledelse, kjenne sine medarbeidere, målarbeid, sosialt fellesskap og tilrettelegge for god og trygg pasientbehandling. Disse danner delkapitler i funn og diskusjonskapittelet, og ulike temaer knyttes til disse fem overordnede temaene. Sentrale funn i denne studien er betydningen av synlig ledelse ved at leder er tilgjengelige og til stede, samtidig som hen engasjerer seg i arbeidshverdagen. Ved å kjenne sine medarbeidere og på den måten kunne tilby individuelt tilpassede oppgaver og utvikling vil medarbeiderne oppleve mestring og annerkjennelse som fremmer indre motivasjon. Leder må involvere medarbeiderne i utarbeidelse av mål og nødvendige tiltak, og mye tyder på at en presisering og tydeliggjøring av målenes betydning for pasientbehandlingen er av betydning for medarbeidernes motivasjon. Mine funn viser en sammenheng mellom opplevelsen av å utøve pleie av høy kvalitet og medarbeidernes motivasjon for arbeidet. Det er tydelige forventninger om at leder skal legge forholdene til rette for dette, blant annet ved å sørge for oppdaterte rutiner, nødvendig utstyr, samt at kunnskap og erfaring blir etterspurt og utviklet. Dette opplever medarbeiderne som motivasjonsfremmende lederatferd. Resultatene er diskutert og praktiske konsekvenser og forslag til videre forskning er presentert.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Diakonhjemmet Osloen_US
dc.subjectverdibasert ledelseen_US
dc.subjectledelseen_US
dc.subjectmotivasjonen_US
dc.subjectOslo universitetssykehusen_US
dc.titleMotivasjon og ledelse. Medarbeideres opplevelse av motiverende lederatferden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber96en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel