dc.description.abstract | Teamet for denne masteroppgaven er barnevernlederes forhold til begrepet forsvarlighet og hvordan de ivaretar dette i sitt verv som øverste leder for barneverntjenesten. Det er deres syn på virkeligheten og slik de forstår den som er essensielt.
Problemstillingen er, Faglig forvarlighet i barnevernet, hva betyr det?
Studien er kvalitativ og bygger på intervju med fire barnevernledere. Studien tar utgangspunkt i en hermeneutisk forståelse hvor formålet er «å oppnå en gyldig og allmenn forståelse av hva en tekst betyr» (Kvale & Brinkmann, 2015, s.73), her i form av intervju. Denne studien har et fenomenologisk vitenskapssyn hvor utgangspunktet er «en interesse for å forstå fenomener ut fra aktørenes egne perspektiver og beskrive verden slik den oppleves av informanten, ut fra den forståelsen at den virkelige virkeligheten er den mennesker oppfatter» (Kvale & Brinkmann, 2015, s.45). | nb_NO |