Faglig forsvarlighet i barnevernet, hva betyr det? - En kvalitativ undersøkelse av barnevernledere om deres forståelse av begrepet, faglig forsvarlighet.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2618251Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSammendrag
Teamet for denne masteroppgaven er barnevernlederes forhold til begrepet forsvarlighet og hvordan de ivaretar dette i sitt verv som øverste leder for barneverntjenesten. Det er deres syn på virkeligheten og slik de forstår den som er essensielt.
Problemstillingen er, Faglig forvarlighet i barnevernet, hva betyr det?
Studien er kvalitativ og bygger på intervju med fire barnevernledere. Studien tar utgangspunkt i en hermeneutisk forståelse hvor formålet er «å oppnå en gyldig og allmenn forståelse av hva en tekst betyr» (Kvale & Brinkmann, 2015, s.73), her i form av intervju. Denne studien har et fenomenologisk vitenskapssyn hvor utgangspunktet er «en interesse for å forstå fenomener ut fra aktørenes egne perspektiver og beskrive verden slik den oppleves av informanten, ut fra den forståelsen at den virkelige virkeligheten er den mennesker oppfatter» (Kvale & Brinkmann, 2015, s.45).