Blar i Master i medborgerskap og samhandling / Master's Theses in citizenship and co-operation på tittel
Viser treff 20-34 av 34
-
Individuell plan og medborgerskap. En kvalitativ studie om pårørendes opplevelse av involvering og samhandling gjennom individuell plan og koordinator
(Master thesis, 2022-12)Bakgrunn og formål: Denne studien omhandler pårørendes opplevelse av involvering og samhandling gjennom individuell plan og koordinator på kommunalt nivå. Problemstillingen jeg har jobbet ut ifra er: Hvordan erfares ... -
Inkludering og mening eller forsterkning av utenforskap? Om mennesker med kognitive funksjonsnedsettelser som arbeider på tiltak i ordinære bedrifter
(Master thesis, 2020-05)Denne studien handler om mennesker med kognitive funksjonsnedsettelser som arbeider på ulike tiltak i ordinære bedrifter. Studiens problemstilling: Hvordan opplever ansatte på tiltak i ordinære bedrifter inkludering og ... -
Inn på tunet for personer med demens En kvalitativ studie om hvordan tilbydere kan bidra til å forme Inn på tunet-tilbud for personer med demens
(Master thesis, 2020-05)Personer med demens vil kunne være like ulike som personer uten demens. Derfor vil det være nyttig med ulike typer dagtilbud for denne gruppen. Inn på tunet er i dag et alternativt tilbud som skiller seg ut med dens ... -
Læreres erfaringer med- og perspektiver på et prosjekt som skal styrke samarbeid på tvers av profesjoner for å støtte lærere og elever i grunnskolen
(Master thesis, 2020-05)studien er en evalueringsoppgave av prosjektet «Laget rundt læreren og eleven», som er startet av en kommune i Rogaland. Målet med studien er å få tilgang på lærernes erfaringer med, perspektiv på- og tanker om prosjektet. ... -
Medborgerskap for foreldre til barn med sammensatte behov i møte med helsetjenestene En kritisk diskursanalyse av «Vi - de pårørende»
(Master thesis, 2022-05)Bakgrunnen for oppgaven er den sentrale betydningen pårørende har som en del av den norske velferdsstatens helsepolicy og et interessefelt for foreldre til barn med sammensatte behov. “Vi - de pårørende” er en strategi ... -
Medborgerskapspraksiser og alvorlig utviklingshemming. Aktivitet, deltakelse og sansende kommunikasjon
(Master thesis, 2019)Personer med alvorlig utviklingshemming har vansker med å være aktive og deltakende i hverdagslige situasjoner på grunn av begrensninger knyttet til kognisjon, sansing og bevegelighet. Studiens tema er aktivitet og deltakelse ... -
Medvirkning i skolen – en studie av elever med kognitive og kommunikative funksjonsnedsettelser sine erfaringer med medvirkning i egen skolehverdag
(Master thesis, 2021-06)Denne studien utforsker elever med kognitive og kommunikative funksjonsnedsettelser sine erfaringer med medvirkning i egen skolehverdag. Målet med studien er at en elevenes erfaringer kan bidra til innsikt i muligheter og ... -
Praksis ledelse og positiv atferdsstøtte innenfor heldøgns omsorgstjenester til personer med psykisk utviklingshemming, i et medborgerskapsperspektiv En kvalitativ studie av lederes erfaringer
(Master thesis, 2022-12)Tema for denne studien omhandler positiv atferdsstøtte (PAS) og Praksis ledelse. Det tas utgangspunkt i forfatterens datamaterial samlet fra kvalitative dybdeintervjuer med flere ledere i heldøgns omsorgstjenester for ... -
Samhandling i prosjektet «laget rundt læreren og eleven» En kvalitativ studie
(Master thesis, 2020-05)Denne studien fremstiller samhandling mellom ulike profesjonsutøvere i det tverrfaglige prosjektet «laget rundt læreren og eleven». Målet og hensikt med studien er å få kunnskap om og utforske hvilke erfaringer og perspektiver ... -
School staffs’ mindsets and expectations of students with intellectual disabilities
(Master thesis, 2019)This study aimed to gain an understanding of implicit theories, and attributions about challenging behaviour, among teachers and other school staff in Norwegian schools. The purpose of this current study was twofold: (1) ... -
Selvregulert læring I en situasjon med digital studiestart
(Master thesis, 2022-05)Dette er en masteroppgave om medborgerskap. Temaet for oppgaven er selvregulert læring i en situasjon med digital studiestart. Problemstillingen er: hvilken betydning har selvregulert læring for studentene i en digital ... -
Staff attribution of challenging behaviour and their implicit theories within and outside a positive behavioural support framework
(Master thesis, 2019)Positive behavioural support (PBS) is currently establishing itself as a framework for practice in services for individuals with intellectual disabilities in Norway. This study examines whether training and practising ... -
Varig tilrettelagt arbeidsplass og medborgerskap. En kvalitativ studie av betydningen varig tilrettelagte arbeidsplasser har for medborgerskapet til arbeidstakere
(Master thesis, 2023)Bakgrunn og formål: Bakgrunnen for denne studien handler om at personer med utviklingshemming gjennom tidene har hatt dårligere forutsetninger for å oppleve et fullstendig medborgerskap. Gjennom lover og reformer har denne ... -
Vernepleiere sine erfaringer med praktisering av brukermedvirkning for personer utviklingshemming. Hvordan kan brukermedvirkning fremme aktivt medborgerskap?
(Master thesis, 2020-05)Tema for denne studien er brukermedvirkning i tjenestefeltet til personer med kognitive funksjonsutfordringer/funksjons forskjellighet eller utviklingshemming. Brukermedvirkning er en vei inn til aktivt medborgerskap. ... -
Å Ivareta medborgerskapet for personer med demens. En kvalitativ studie av tjenesteyteres erfaringer til personer med demens på sykehjem, personsentrert omsorg og medborgerskap
(Master thesis, 2023)Vi står ovenfor en fremtid hvor det vil bli flere personer som lever med demens. I denne studien legges det vekt på tjenesteyting til personer med demens, personsentrert omsorg og medborgerskap. Nettopp for å skape mer ...