dc.description.abstract | Tema for denne masteroppgaven er relasjonen mellom kunnskapsarbeider og leder. Studiens formål er å undersøke relasjonen fra medarbeidernes perspektiv. Problemstillingen er: Hvilken betydning har relasjonen med leder for kunnskapsarbeidere? Problemstillingen belyses gjennom tre forskningsspørsmål. Studien er en kvalitativ undersøkelse og data er hentet inn gjennom dybdeintervju med åtte kunnskapsarbeidere. Informantene har fagbakgrunn som lærer, bioingeniør, fysioterapeut, ergoterapeut og sivilingeniør.
Studien tar utgangspunkt i at kunnskapsarbeidere løser komplekse arbeidsoppgaver i en autonom kontekst. Sosial utvekslingsteori brukes som teoretisk referanseramme for å forstå samspillet i relasjonen. Kvaliteten på relasjonen forstås gjennom en kombinasjon av to teoretiske perspektiv. Lederens atferd rammes inn av Bass og Avolios fullspektrumsmodell, som dekker både passive og aktive former for ledelse i møte med medarbeiderne.
Undersøkelsen viser at medarbeiderne ser på seg selv som selvstendige, noe som fører til at de tar lite kontakt med leder. Lederen må gi nødvendig autonomi, men samtidig sørge for å beskytte og ivareta faglige interesser. Det er også viktig at medarbeiderne blir møtt på en måte som innbyr til kontakt. Jeg finner fire kategorier når det gjelder opplevd kvalitet. Kvalitet har sammenheng med medarbeidernes forventninger til relasjonen og i hvilken grad den dekker medarbeidernes behov. Videre er relasjonen en arena for gjensidighet, i form av at medarbeiderne tilbyr partnerskap og forståelse til leder. Resultatene er diskutert og praktiske konsekvenser er presentert i form av en rekke refleksjonsspørsmål som ledere kan reflektere over i møte med den enkelte medarbeider. Studiens begrensninger og forslag til videre forskning er presentert. | nb_NO |