Rom, sted og tid. Ledelse og verdier i praksis. En semistrukturert følge-observasjonsstudie av ledere i tre diakonale institusjoner
Abstract
Mitt prosjekt er en deskriptiv mikro-orientert studie av ledelse i praksis.
Formålet med oppgaven er å få mer kunnskap om hvordan ledere formidler og synligjør institusjonens visjoner, mål og verdier i sin utøvelse av daglig lederskap. Studien søker også å få mer kunnskap om praktisk lederskap.
Problemstillingen er: Hvordan reflekteres en institusjons verdier gjennom praktisk lederskap?
Studien tar utgangspunkt i et deskriptivt prosjektdesign. For innsamling av data gjennomføres en kvalitativ undersøkelse med semistrukturert følgeobservasjon og intervjuer. Studien omfatter tre ledere fra tre diakonale institusjoner. Henry Mintzbergs empiriske arbeider og lederolleteorier (1994, 2009) har inspirert studien og strukturert analysen. Tilnærmingen til drøfting av verdidimensjonen ved ledelse hentes fra teorier om institusjonelt lederskap.
Undersøkelsen viser at formålsverdier oppleves som mer sentrale og viktigere enn kjerneverdier. Formålsverdier uttrykkes i visjonene og er en integrasjon av diakonale verdier, profesjonsverdier og profesjonelle standarder. Det oppleves ingen motsetning mellom profesjonsverdier og formålsverdier.
Hverdagsledelse er kontekstuelt, og lederfunksjonene kan ikke sees isolert, men forstås i et holistisk perspektiv. Studien viser at ledelse kan utøves på aktør- og handlingsplan.
Fragmenterte episoder bindes naturlig sammen i parallelle handlingskjeder. Rytmen på dagen binder handlingskjedene sammen, og fragmenterte aktiviteter flyter sammen i en dagsprosess. Resultatene er diskutert.
Funnene er ikke generaliserbare, men kan bidra til refleksjoner rundt verdiarbeid. Verdipraksis med utgangspunkt i visjoner kan kaste lys over samspillet mellom «verdier i bruk» og «verdier for bruk». Empiriske studier av sammenhenger mellom mikroprosesser i et lengre perspektiv enn denne studiens ramme kan gi flere nyanser til forståelse av flyten i lederhverdagen