Er det deilig å være thai i Norge? : en kvalitativ undersøkelse om hvilke utfordringer unge thai-immigranter har i møte med norsk språk og kultur
Master thesis
Submitted version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2569830Utgivelsesdato
2018-05Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne studien er å finne ut av hvilke utfordringer unge thai-immigranter har i møte med norsk språk og kultur. Den overordnede problemstillingen er i hvilken grad unge thai-immigranter integreres i de norske samfunnet. For å belyse dette stiller jeg to forskningsspørsmål. Det første vil finne svar på hvilke faktorer spiller inn i integrering og inkludering av unge thai-immigranter i det norske samfunnet. Det andre spørsmålet søker svar på hvilke faktorer spiller inn i språkopplæringen, og hvilke utfordringer unge thai-immigranter opplever i møte med det norske språket. Utfordringene unge immigranter fra Thailand møter knytter seg både til språkinnlæring, integreringsprosesser og majoritetens holdninger til dem. Ved å presentere observasjonene i denne studien og utfordringene unge thai-immigranter opplever, håper jeg å vekke bevissthet rundt problematikken og oppfordre for grundigere videre forskning og eventuelt bedre oppfølging av deres behov når det gjelder språkopplæring.
Det er intervjupersonenes fortellinger og refleksjoner i konteksten de befinner seg i som står sentralt i undersøkelsen og derfor har jeg valgt å bruke kvalitativ tilnærming og hermeneutisk fremgangsmåte for å belyse problemstillingen. Jeg har brukt semistrukturerte intervjuer for å innsamle data, og intervjuet fem thailandske ungdommer i alder mellom 16 og 20 år og to voksne immigranter fra Thailand i alder mellom 25 og 39 år. I teksten referer jeg ofte til både ungdommer og voksne som unge thai-immigranter. Denne betegnelsen referer til thai-immigranter i skole- og arbeidslivsaktiv alder. Jeg skiller mellom yngre, som beskriver informantene i alder mellom 16 og 20, og voksne, som refererer til informantene mellom 25 og 39 år. For å beskrive konteksten intervjupersonene befinner seg i, har jeg presentert deler av opplæringsloven og en rekke offentlige utredninger.
Forskningsspørsmålene er satt i lys av et utvalg av relevant teori og tidligere forskning. Analysen av data avdekker utfordringer unge thai-immigranter har i møte med norsk språk og kultur, som kan påvirke deres integrering i det norske samfunnet til den grad majoritetssamfunnet ønsker.
Beskrivelse
Master's thesis MIKA, VID Specialized University, Stavanger, May 2018