Blar i Master i interkulturelt arbeid / Master's Theses MIKA på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200"
Viser treff 1-20 av 39
-
Andrespråksopplæring i et literacy-perspektiv : Integrert språk- og fagopplæring i innføringsklasser på ungdomstrinn
(Master thesis, 2019-12)Studien svarer på ønsket til andrespråksforsker, Jim Cummins (2018, s. 18) om mer kvalitativ forskning på innovativ undervisning av flerspråklige elever. Videre relaterer studien til årets PISA-rapport (Schleicher, 2019, ... -
«Åh, den snakker sånn som mamma" : pedagogers erfaringer med bruk av det digitale verktøyet PENpal i flerspråklige barnegrupper
(Master thesis, 2018-05)Formålet med denne studien var å få kunnskap om hvilke erfaringer pedagoger gjør seg med bruk av det digitale verktøyet PENpal. Jeg var interessert i hvordan pedagogene introduserte og tok i bruk dette verktøyet i flerspråklige ... -
Barnevernansattes erfaringer med videreutdanningen Minoritetskompetanse i barnevernet : «Altså det er ikke der ute, det er her inne»
(Master thesis, 2021-05)Temaet for denne studien er interkulturell kompetanse i barnevernet. Konteksten er barnevernansatte i kommunal barneverntjeneste, som gjennomførte videreutdanningen «Minoritetskompetanse i barnevernet» studieåret 2019/2020. ... -
Betydningen av vertslandets veileder i utvekslingspraksis : Norske sykepleierstudenter i Tanzania
(Master thesis, 2019-05)I denne oppgaven presenteres en studie av norske sykepleiestudenter i praksis på Tanga Intercultural Competence Centre (TICC) i Tanzania. Hovedtema er hvordan studenten opplever praksisveiledningen når den foregår av ... -
Den interkulturelle lærerkompetansen - en kvalitativ undersøkelse av 9 flerspråklige og flerkulturelle læreres ressurser
(Master thesis, 2020-05)Denne oppgaven er en del av en erfaringsbasert master i interkulturelt arbeid (MIKA) ved VID vitenskapelig høgskole i Stavanger. Tema for oppgaven er knyttet til interkulturell kompetanse med hovedfokus på lærerprofesjonens ... -
Den norske islamdebatten - en undersøkelse av diskursene bak en ødelagt samtale
(Master thesis, 2019-08)Oppgaven vil undersøke islamdebatten i Norge. Med pressedekningen av drapet på Maren Ueland og Louise Jensager Jespersen som utgangspunkt, vil oppgaven vise at ulike sider i debatten ikke bare har ulikt syn på hva drapene ... -
Det kommer fra mitt hjerte : Motivasjon for grunnskole blant minoritetsspråklige voksne med fluktbakgrunn, og liten eller ingen skolebakgrunn
(Master thesis, 2021-12)Hvordan motiveres voksne minoritetsspråklige med liten eller ingen skolebakgrunn fra hjemlandet til å velge å gå på grunnskole? Bakgrunnen for denne problemstillingen er at voksne minoritetsspråklige som ikke har ... -
Det vesle har hjertet alltid visst : om flyktninger og resiliens
(Master thesis, 2020-05)I denne masteroppgaven har jeg spurt flyktninger om hva de tror har gjort at de har fått gode liv i Norge. Deres svar blir belyst med teori om hvordan en får god helse, økt livskvalitet og hvordan en kan klare seg godt til ... -
En kvalitativ studie av Kommunens psykiske helsetilbud for barn og unge i et minoritetsperspektiv : «Vi må være mer synlige og gi av oss selv»
(Master thesis, 2021-05)En målsetning til velferdsstaten er likeverdige helsetjenester som hensyntar at alle barn og familier har ulike ønsker og behov. Regjeringen og barneombudet har et økt fokus på barn og unges psykiske helse, uten at det ... -
En kvalitativ studie av kontaktpersoners oppfølging av syriske kvoteflyktninger etter bosetting
(Master thesis, 2020-05)Denne studien belyser hvordan kontaktpersoner i Flyktningeenheten arbeider med oppfølging av syriske kvoteflyktninger etter bosetting. Kontaktpersonens mandat favner et bredt spekter av arbeidsområder innenfor integreringsarbeidet ... -
Er det deilig å være thai i Norge? : en kvalitativ undersøkelse om hvilke utfordringer unge thai-immigranter har i møte med norsk språk og kultur
(Master thesis, 2018-05)Formålet med denne studien er å finne ut av hvilke utfordringer unge thai-immigranter har i møte med norsk språk og kultur. Den overordnede problemstillingen er i hvilken grad unge thai-immigranter integreres i de norske ... -
Foreldresamarbeid mellom minoritetsmødre og barnehagelærere i barnehagen - et symbolsk interaksjonistisk perspektiv - Me prøve så godt me kan vet du!
(Master thesis, 2020-05)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som baseres på individuelle intervju med tre barnehagelærere og to individuelle og 3 fokusgruppemøte intervjuer med åtte minoritetsmødre. Det jeg ønsker med denne studien er å ... -
Fra skepsis til åpenhet - og på vei mot en ny profesjonell forståelse av mangfold i barnehagen : barnehagelæreres erfaringer og refleksjoner om egen kompetanse i møte med mangfold i barnehagen
(Master thesis, 2018-05)Barnehagen er en viktig oppvekst-arena for barn i dagens samfunn og det økte mangfoldet som finnes i samfunnet i Norge i dag, gjenspeiles også i barnehagen. Barnehagelæreren som profesjonsutøver skal i sin yrkesutøvelse ... -
Gift med en nordmann! : hvorfor utsatt for å miste omsorgen for egne barn?
(Master thesis, 2018-12)I 2017 gav NTNU Samfunnsforskning ut rapporten; Myter og realiteter; Innvandrers møte med barnevernet. I følge rapporten er mediebildet i stor grad basert på minoritetsfamiliers opplevelser av å være særlig utsatt, misforstått ... -
Hvilke faktorer påvirker integrering av thailandske elever i møte med det norske samfunnet?
(Master thesis, 2018-12)Denne masteroppgaven omhandler hvordan thailandske elever opplever integrering i norsk skole og i samfunnet for øvrig. Forfatteren, Pilaipon Kristoffersen, ser på seg selv som en aktør i denne prosessen. Det likevel ikke ... -
I en innføringsklasse, hvordan er motivasjonen for skole og læring hos arbeidsinnvandrere, flyktninger og asylsøkere?
(Master thesis, 2017-05)Hensikten med denne oppgaven var å utforske motivasjon for læring og eventuelle faktorer som kan hemme motivasjonen i en innføringsklasse, bestående av flerspråklige elever. I denne undersøkelsen rettet jeg fokus på ... -
«Ingen tenke du e rar» -Minoritetsspråklige elevers opplevelse av innføringsskolen
(Master thesis, 2020-12)Denne masteroppgaven tar for seg hvordan ungdommer med kort botid i Norge har opplevd det å gå i en innføringsskole for å lære språk og deretter bli overført til en ordinær ungdomsskole. Hvordan mestrer de overgangen, ...