Erfaringer fra en veiledningsgruppe. Hvordan beskriver helse- og sosialarbeidere sine erfaringer med å delta i en veiledningsgruppe i SEPREP Ung?
Abstract
Mange utdanningsløp og arbeidsplasser innen helse- og sosialt arbeid tilbyr systematisk veiledning til sine studenter og ansatte. Veiledning er en ledet prosess som kan bidra til å utforske og finne ny forståelse, samt utvide veisøkerens kompetanse i samspill og samhandling. Gruppeveiledning gir mulighet for flere å dele og å lære av hverandres historier og opplevelser, med mål om at det kan gi støtte og nyttige refleksjoner for arbeidet den enkelte står i. Denne studien undersøker erfaringer fra en veiledningsgruppe i et videreutdanningsløp for helse- og sosialarbeidere. Hovedfokuset i studien er på samspill, relasjon og kommunikasjon i gruppen. Samtidig er den opptatt av hvilke betydning dette har på deltakernes utbytte av gruppeveiledningen og i tilbudet til klienter og andre som studentene samarbeider med.