Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLie, Silje Stangeland
dc.contributor.authorSæheim, Aleksandra
dc.contributor.authorLarsen, Ole Sønnik Dydland
dc.contributor.authorVikman, Miriam Dubland
dc.contributor.authorHelle, Nikolina
dc.contributor.authorKunnikoff, Hans Martin
dc.contributor.authorMaudal, Kjersti Grosvold
dc.contributor.authorBruaset, Geir Tarje Fugleberg
dc.contributor.authorOlerud, Solveig Christophersen
dc.contributor.authorRosnes, Arne Morten
dc.date.accessioned2024-03-20T08:01:55Z
dc.date.available2024-03-20T08:01:55Z
dc.date.created2024-02-19T15:36:54Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.isbn978-82-8456-058-8
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3123251
dc.description.abstractEn tverrfaglig prosjektgruppe ved VID vitenskapelige høgskole (VID) fikk høsten 2020 tildeling av midler fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse til utvikling av «Solstien 3 - et digitalt læringshus for studentaktive arbeidsformer». Hovedmålet med prosjektet var å øke kvaliteten i utdanningen slik at studentene bedre kan ruste seg til å forstå og handle faglig og etisk forsvarlig i møte med mennesker i sårbare livssituasjoner. Derfor ønsket vi å ta i bruk virtual reality (VR)- teknologi for å fremme studentaktive læringsformer. Prosjektet ble gjennomført som et tverrfaglig samarbeid mellom fire helse- og sosialfaglige profesjonsutdanninger ved VID campus Stavanger, Bergen og Oslo. I prosjektet har vi utviklet realistiske scenarier som er filmet med 360˚-kamera og skal oppleves i VR-briller. Scenarioene viser komplekse og etisk utfordrende situasjoner, og læringsoppgavene fokuserer på at studenter skal utvikle evne til refleksjon og dømmekraft. Refleksjon og diskusjoner rundt hva som skjer i scenariene og hvordan man som fagperson kan og bør handle har til hensikt å styrke studentenes ferdigheter og øke deres teoretiske forståelse til bruk i praksis. I starten av prosjektet kartla vi ønsker for treningssituasjoner blant studenter, ansatte og fagpersoner fra praksisfeltet ved hjelp av en spørreundersøkelse (kap.2). Spørreundersøkelsen avdekket et ønske og behov for trening på å håndtere sterke følelser i situasjoner som konflikthåndtering, tvangsbruk og grensesetting. Både i kartleggingen og ved involvering av studentmedvirkere har vi jobbet for medvirkning gjennom hele prosjektperioden. Resultatene førte til utvikling av VR-scenarioer som reflekterer slike utfordringer. Disse scenarioene er ila prosjektperioden integrert i undervisningen i de fire involverte utdanningene (sykepleie, sosialt arbeid, ergoterapi og vernepleie) på VIDs fakultet for helsevitenskap og fakultet for sosialvitenskap. Prosjektets produkter har et bredt nedslagsområde med gode muligheter for overføring av resultater til andre studieprogram og institusjoner. Dette har allerede vist seg i praksis, da kolleger fra både Universitetet i Stavanger, Høgskolen på Vestlandet, OsloMet, samt fra Utviklingssenter for hjemmebaserte tjenester i Innlandet har bedt om å få bruke våre 360˚ videoer og simuleringsguide. Implementeringsprosessen har møtt utfordringer som behov for lærerressurser og teknisk støtte. Det er foreslått endringer i studieplaner for å integrere VR-simulering som en obligatorisk del av enkelte emner. Prosjektet har vist at VR-simulering kan være en effektiv metode for å simulere praksisnære situasjoner, men det krever fortsatt innsats for å implementere det fullt ut i utdanningsprogrammene. Tilbakemeldinger på VR-filmene og de tilhørende læringsoppgavene har vært overveiende positive. Høy produksjonskvalitet og overbevisende skuespill bidrar til en realistisk og engasjerende læringsopplevelse. Teknologien har vist seg nyttig, men også krevende, både teknisk og ressursmessig. Prosjektet har imidlertid styrket satsingen på simulering i utdanningene og økt kompetansen blant ansatte i bruk av ny læringsteknologi.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskoleen_US
dc.relation.ispartofVID Rapport
dc.relation.ispartofseriesVID Rapport;2024/1
dc.subjecthelseutdanningeren_US
dc.subjectsosialfaglige utdanningeren_US
dc.subjectstudenteren_US
dc.subjectlæringsaktiviteteren_US
dc.subject360° videoeren_US
dc.subjectdigitale læringshusen_US
dc.titleSolstien 3 – et digitalt læringshus med 360° videoer og tilhørende læringsaktiviteter for studenter i helse- og sosialfaglige utdanningeren_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderForfatteren(e) har opphavsrettighetene til rapporten. Nedlasting for privat bruk er tillatt. Mangfoldiggjøring, videresalg av deler eller hele rapporten er ikke tillatt uten avtale med forfatterne eller Kopinor.en_US
dc.source.pagenumber45en_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.cristin2247700
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel