Solstien 3 – et digitalt læringshus med 360° videoer og tilhørende læringsaktiviteter for studenter i helse- og sosialfaglige utdanninger
Lie, Silje Stangeland; Sæheim, Aleksandra; Larsen, Ole Sønnik Dydland; Vikman, Miriam Dubland; Helle, Nikolina; Kunnikoff, Hans Martin; Maudal, Kjersti Grosvold; Bruaset, Geir Tarje Fugleberg; Olerud, Solveig Christophersen; Rosnes, Arne Morten
Abstract
En tverrfaglig prosjektgruppe ved VID vitenskapelige høgskole (VID) fikk høsten 2020 tildeling av midler fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse til utvikling av «Solstien 3 - et digitalt læringshus for studentaktive arbeidsformer». Hovedmålet med prosjektet var å øke kvaliteten i utdanningen slik at studentene bedre kan ruste seg til å forstå og handle faglig og etisk forsvarlig i møte med mennesker i sårbare livssituasjoner. Derfor ønsket vi å ta i bruk virtual reality (VR)- teknologi for å fremme studentaktive læringsformer.
Prosjektet ble gjennomført som et tverrfaglig samarbeid mellom fire helse- og sosialfaglige profesjonsutdanninger ved VID campus Stavanger, Bergen og Oslo. I prosjektet har vi utviklet realistiske scenarier som er filmet med 360˚-kamera og skal oppleves i VR-briller. Scenarioene viser komplekse og etisk utfordrende situasjoner, og læringsoppgavene fokuserer på at studenter skal utvikle evne til refleksjon og dømmekraft. Refleksjon og diskusjoner rundt hva som skjer i scenariene og hvordan man som fagperson kan og bør handle har til hensikt å styrke studentenes ferdigheter og øke deres teoretiske forståelse til bruk i praksis.
I starten av prosjektet kartla vi ønsker for treningssituasjoner blant studenter, ansatte og fagpersoner fra praksisfeltet ved hjelp av en spørreundersøkelse (kap.2). Spørreundersøkelsen avdekket et ønske og behov for trening på å håndtere sterke følelser i situasjoner som konflikthåndtering, tvangsbruk og grensesetting. Både i kartleggingen og ved involvering av studentmedvirkere har vi jobbet for medvirkning gjennom hele prosjektperioden. Resultatene førte til utvikling av VR-scenarioer som reflekterer slike utfordringer. Disse scenarioene er ila prosjektperioden integrert i undervisningen i de fire involverte utdanningene (sykepleie, sosialt arbeid, ergoterapi og vernepleie) på VIDs fakultet for helsevitenskap og fakultet for sosialvitenskap. Prosjektets produkter har et bredt nedslagsområde med gode muligheter for overføring av resultater til andre studieprogram og institusjoner. Dette har allerede vist seg i praksis, da kolleger fra både Universitetet i Stavanger, Høgskolen på Vestlandet, OsloMet, samt fra Utviklingssenter for hjemmebaserte tjenester i Innlandet har bedt om å få bruke våre 360˚ videoer og simuleringsguide.
Implementeringsprosessen har møtt utfordringer som behov for lærerressurser og teknisk støtte. Det er foreslått endringer i studieplaner for å integrere VR-simulering som en obligatorisk del av enkelte emner. Prosjektet har vist at VR-simulering kan være en effektiv metode for å simulere praksisnære situasjoner, men det krever fortsatt innsats for å implementere det fullt ut i utdanningsprogrammene. Tilbakemeldinger på VR-filmene og de tilhørende læringsoppgavene har vært overveiende positive. Høy produksjonskvalitet og overbevisende skuespill bidrar til en realistisk og engasjerende læringsopplevelse. Teknologien har vist seg nyttig, men også krevende, både teknisk og ressursmessig. Prosjektet har imidlertid styrket satsingen på simulering i utdanningene og økt kompetansen blant ansatte i bruk av ny læringsteknologi.