Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGundersen, Pernille Gyland
dc.date.accessioned2023-10-03T12:01:11Z
dc.date.available2023-10-03T12:01:11Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3093773
dc.description.abstractDenne studien handler om forståelsen og opplevelsen av fenomenet lojalitet blant mellomledere på sykehus. Hensikten med studien har vært å få en større innsikt i hvilken betydning lojalitet har på sykehus. Oppgavens problemstilling er: Hvordan oppfatter og håndterer mellomledere i sykehus de ofte motstridende forventingene om lojalitet? Det teoretiske rammeverket har vært lederrollen, med særlig fokus på mellomlederen, samt lojalitetsbegrepet i eldre og nyere kontekst. Til sist har det også vært undersøkt lederstil, henholdsvis tjenende lederskap og situasjonsbetinget ledelse. Studien er basert på en kvalitativ undersøkelse, hvor det er gjennomført semistrukturerte intervjuer med 6 informanter. De jobbet alle som førstelinjeledere på Oslo Universitetssykehus (OUS). Sentrale begreper i oppgaven er lojalitet og illojalitet, tillitt, respekt, tilhørighet og eierskap, profesjonell standard og verdier. Hovedfunnene i studien har vist at informantene forstår lojalitet som mer enn ren tilhørighet til arbeidsplassen. Lojalitet fra et førstelinjelederperspektiv handler om en kombinasjon av tillitt, respekt, tilhørighet og eierskap. For å være en lojal førstelinjeleder må man være lojal ovenfor flere samtidig, og man kan ikke alltid gjøre alle til lags. Derfor havner man som mellomleder i en lojalitetskonflikt, hvor man blir nødt til å velge hvem man skal være mest lojal mot. Dette kan føre til følelsen av illojalitet, selv om det hverken går mot informantenes lojalitetsplikt eller er handlinger som kan være til skade for arbeidsgiver. Informantene anser sin profesjonelle standard som førende for sin lojalitet, noe som gir dem en sterk lojalitetsfølelse til sine medarbeidere med lik profesjonsbakgrunn. Med bakgrunn i studiets resultater, kan det konkluderes med at studien rører ved en mer moderne forståelse av ordet lojalitet, som noe mer komplekst og dynamisk enn kun tilhørighet til en sak eller person. Studien gir en forståelse av lojalitet som passer inn i et moderne helsevesen hvor kravet om lojalitet til mellomledere kommer fra flere hold. Studien bekrefter samtidig forståelsen av at mellomledere befinner seg «mellom barken og veden», og at mellomledere derfor befinner seg i et krysspress. Det kan antas at denne studien ikke nødvendigvis presenterer nye eller oppsiktsvekkende funn i rollen som mellomleder. Dog kan den være et bidrag til å belyse lojalitet som et begrep med stor innvirkning i mellomlederes arbeidshverdag.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Osloen_US
dc.subjectverdibasert ledelseen_US
dc.subjectprofesjonell standarden_US
dc.subjectmellomledereen_US
dc.subjectlederskapen_US
dc.subjectlojaliteten_US
dc.title«De er jo mine folk liksom». En studie om mellomlederes forståelse og opplevelse av lojaliteten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderForfatteren har opphavsrettighetene til oppgaven. Nedlasting for privat bruk er tillatt.en_US
dc.source.pagenumber87en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel