Små gleder har stor verdi. En studie om hva som gir glede for NAV-veileder på arbeidsplassen og sammenhenger med verdiarbeid
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3093727Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSammendrag
Formålet med denne masteroppgaven har vært å se på arbeidet i NAV fra en positiv innfallsvinkel. Jeg har ønsket å finne mer ut av hva som gir glede i arbeidet og se på eventuelle sammenhenger med verdiarbeid. Problemstillingen er: Hva skaper glede på arbeidsplassen for NAV-veiledere, og har det sammenheng med verdiarbeid?
Det er gjennomført en kvalitativ undersøkelse med semistrukturerte intervjuer av sju NAV veiledere på ulike NAV-kontor i Oslo. Undersøkelsen er gjennomført fra medarbeiders perspektiv med en forventing om at det vil ha relevans for ledelse. Datamaterialet er analysert ved hjelp av systematisk tekstkondensering (Malterud, 2017). Funnene har blitt drøftet opp mot verdiarbeid (Aadland og Askeland, 2017; Busch, 2014; Aadland, 2004), motivasjonsteori (Løvaas, 2017; Kuvaas og Dysvik, 2016; Jacobsen og Thorsvik, 2019), high quality connections (Stephens et al. 2012; Dutton og Heaphy, 2003) og positiv psykologi (Seligman, 2009; Hauger et al., 2008).
Analysen viser at glede i arbeidet hos NAV-veileder har sammenheng med verdier og verdiarbeid. De sentrale funnene for glede og verdier er inndelt i fire tema; meningsfullt arbeid, brukerorientering, leders betydning og kollegaers betydning.
Det som skaper glede på arbeidsplassen for NAV-veilederne er meningsfullt arbeid knyttet til kontakt med brukere og det å kunne gjøre en forskjell, liten eller stor. Utfordring og variasjon i arbeidet blir sett på som mulighet for vekst og utvikling, samtidig som det også kommer frem krevende faktorer ved veilederrollen. Det viser seg at verdiarbeidet ikke er et strukturert arbeid i NAV-kontorene. Det eksisterer imidlertid en uformell refleksjonspraksis som samsvarer med verditeori om verdier i praksis, hvor forståelsen av verdier kommer ut fra handlinger. Brukerorientering er både en individuell arbeidsverdi og en felles verdi i arbeidet på NAV-kontorene. Leder og kollegaer har stor betydning for både glede og verdiarbeid, men på forskjellige måter.