• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • VID vitenskapelige høgskole
  • 7 Masteroppgaver / Master's Theses
  • Master i verdibasert ledelse / Master's Theses in Value Based Leadership
  • View Item
  •   Home
  • VID vitenskapelige høgskole
  • 7 Masteroppgaver / Master's Theses
  • Master i verdibasert ledelse / Master's Theses in Value Based Leadership
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Omdømmets virkning. En kvalitativ studie om ansattes opplevelser av svakt omdømme

Aasen, Helene
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Helene Aasen-MA-VID-2023.pdf (1.082Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3093677
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i verdibasert ledelse / Master's Theses in Value Based Leadership [290]
Abstract
Denne masterstudien fokuserer på hvordan ansatte og ledere i Nav opplever et svakt omdømme, og jeg ønsker å undersøke hvordan dette kan påvirke dem følelsesmessig og i forhold til opplevd handlingsrom. Det eksisterer lite tidligere forskning om hvordan omdømme kan påvirke ansatte på individnivå, og denne studien kan bidra til å fylle dette gapet. Min problemstilling er:

«Hvordan preges ansatte av et svakt omdømme?»

Jeg benytter meg av en kvalitativ metode med en hermeneutisk og sosialkonstruktivistisk tilnærming i min masterstudie. Dette innebærer at jeg ser på hvordan individuelle oppfatninger og tolkninger påvirker ens forståelse av verden. Dataene ble samlet inn gjennom kvalitative semistrukturerte dybdeintervjuer av seks informanter fra ulike Navkontor i Norge. Oppgavens problemstilling besvares gjennom å undersøke hvorvidt hensynet til omdømmet fører til begrensinger i leders handlingsrom, og hvordan ansattes følelser påvirkes av et svakt omdømme.

Jeg har brukt blant annet tema-analyse og Gioias modell som metode i analysearbeidet. Jeg har drøftet mine funn opp mot aktuell teori på hvordan omdømme generelt påvirker organisasjoner, samt om leders handlingsrom og jobbtilfredshet. Resultatene av studien viser at ansatte i Nav påvirkes av et svakt omdømme. Studien identifiserer viktige funn innenfor feltet, og ser på sammenhenger mellom svakt omdømme og både leders handlingsrom og ansattes følelser rundt det å jobbe i Nav. Dette anser jeg som verdifulle funn som jeg håper kan bidra til å øke forståelsen av hvordan omdømme også kan påvirke på individnivå.

Denne studien er relevant for andre organisasjoner enn Nav. Å forstå hvordan et negativt omdømme påvirker ansatte og ledere på individnivå kan være en viktig innsikt for enhver organisasjon.
Publisher
VID vitenskapelige høgskole. Oslo
Copyright
Forfatteren har opphavsrettighetene til oppgaven. Nedlasting for privat bruk er tillatt.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit