Omdømmets virkning. En kvalitativ studie om ansattes opplevelser av svakt omdømme
Abstract
Denne masterstudien fokuserer på hvordan ansatte og ledere i Nav opplever et svakt omdømme, og jeg ønsker å undersøke hvordan dette kan påvirke dem følelsesmessig og i forhold til opplevd handlingsrom. Det eksisterer lite tidligere forskning om hvordan omdømme kan påvirke ansatte på individnivå, og denne studien kan bidra til å fylle dette gapet. Min problemstilling er:
«Hvordan preges ansatte av et svakt omdømme?»
Jeg benytter meg av en kvalitativ metode med en hermeneutisk og sosialkonstruktivistisk tilnærming i min masterstudie. Dette innebærer at jeg ser på hvordan individuelle oppfatninger og tolkninger påvirker ens forståelse av verden. Dataene ble samlet inn gjennom kvalitative semistrukturerte dybdeintervjuer av seks informanter fra ulike Navkontor i Norge. Oppgavens problemstilling besvares gjennom å undersøke hvorvidt hensynet til omdømmet fører til begrensinger i leders handlingsrom, og hvordan ansattes følelser påvirkes av et svakt omdømme.
Jeg har brukt blant annet tema-analyse og Gioias modell som metode i analysearbeidet. Jeg har drøftet mine funn opp mot aktuell teori på hvordan omdømme generelt påvirker organisasjoner, samt om leders handlingsrom og jobbtilfredshet. Resultatene av studien viser at ansatte i Nav påvirkes av et svakt omdømme. Studien identifiserer viktige funn innenfor feltet, og ser på sammenhenger mellom svakt omdømme og både leders handlingsrom og ansattes følelser rundt det å jobbe i Nav. Dette anser jeg som verdifulle funn som jeg håper kan bidra til å øke forståelsen av hvordan omdømme også kan påvirke på individnivå.
Denne studien er relevant for andre organisasjoner enn Nav. Å forstå hvordan et negativt omdømme påvirker ansatte og ledere på individnivå kan være en viktig innsikt for enhver organisasjon.