«Vel bekomme». På hvilken måte kan systemisk forståelse i flerfamilieterapi bidra til at foreldre til barn med spiseforstyrrelse og terapeuter opplever endringsprosess?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3093101Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSammendrag
Hensikt: Dette kvalitative studiet har til hensikt å utforske opplevelsen av endringsprosesser som kan oppstå i flerfamilieterapi (FFT) hos foreldre til barn med spiseforstyrrelse og terapeuter. Med utgangspunkt i studiets forskningsspørsmål:
- Hvordan opplever foreldre endringsprosess i flerfamilieterapi?
- Hvordan opplever terapeuter endringsprosess i flerfamilieterapi? Og hvilken kompetanse oppleves som relevant?
Metode: I dette studiet har det blitt benyttet en kvalitativ tilnærming med to fokusgrupper for å undersøke opplevelsen av endringsprosesser til foreldre til barn med spiseforstyrrelse og terapeuter gjennom sin deltagelse i flerfamilieterapi. De kvalitative dataene er innhentet fra en fokusgruppe med ni foreldre og en fokusgruppe med fire terapeuter. Dataene har blitt analysert og fortolket ved hjelp av Kirsti Malterud (2018) sin systematiske tekstkondensering og dens fire trinn. Fire hovedkategorier ble identifisert: en forskjell som utgjør en forskjell; livet er mer enn spiseforstyrrelse; et lys i tunnelen; de «usynlige» fasilitatorer.
Funn: De fire hovedfunnene representerer fortellinger om ulike endring som har oppstått gjennom deres deltagelse. Noen av temaene handler om; å møte andre i lignende situasjon, tryggere i sin rolle som foreldre, å bli møtt med kunnskap og erfaringer, reduksjon av skyld og skam og følelsen av håp for fremtiden