Individuell plan og medborgerskap. En kvalitativ studie om pårørendes opplevelse av involvering og samhandling gjennom individuell plan og koordinator
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3076512Utgivelsesdato
2022-12Metadata
Vis full innførselSammendrag
Bakgrunn og formål: Denne studien omhandler pårørendes opplevelse av involvering og
samhandling gjennom individuell plan og koordinator på kommunalt nivå. Problemstillingen
jeg har jobbet ut ifra er: Hvordan erfares samhandling og involvering ved bruk av individuell
plan for pårørende til barn med sammensatte behov». Formål med studien er å belyse
individuell plan og koordinator i et medborgerskapsperspektiv.
Metode og utvalg: For å svare på problemstillingen har jeg benyttet kvalitativ metode basert
på fenomenologisk- hermeneutisk tilnærming. Jeg har gjennomført fem semistrukturerte
intervju med foreldre til barn under 12 år med sammensatte utfordringer, som har
individuell plan og koordinator. Jeg har benyttet tematisk analyse i bearbeiding og tolkning
av datamaterialet, og drøftet funn i lys av relevant teori og politiske føringer.
Funn: Resultatene i studien knyttes til ulike egenskaper ved individuell plan som fremmer
eller hemmer involvering av pårørende og samhandling mellom pårørende og tjenestene.
Hovedfunnene i studiene er at individuell plan kan bidra til økt medborgerskap, men
utfordres blant annet av ubalanse i makt. Menneskene bak tjenestene har betydning for om
individuell plan bidrar til samhandling og involvering, det er personavhengig på godt og
vondt. Det er i møtene med enkeltmennesker at de pårørende også beskriver mange
ubehagelige og krenkende situasjoner. Rammebetingelser har stor betydning for hvordan
individuell plan fungerer i praksis. Et fremtredende funn er at de pårørende legger stor vekt
på betydningen av at samhandlingsverktøyet til individuell plan må være digitalt og lett
tilgjengelig for å muliggjøre reel involvering av dem som planeier. Det kommer også frem i
studien at statlige rammebetingelser og kommunens praktisering av disse har betydning.
Oppsummering: Studien gir indikasjoner på at individuell plan og koordinator til en viss grad
kan bidra til økt grad av medborgerskap gjennom involvering og samhandling. Men det er
også flere faktorer som utfordrer medborgerskapet.