Overgangen til digitale løsninger for medarbeidere i tverrfaglig spesialisert rusbehandling. Hvordan beskriver medarbeiderne prosessen?
Abstract
Formålet med denne studien har vært å gi økt innsikt i hvordan man som leder kan legge til rette for innføringen av digitale løsninger i en organisasjon. Dette har jeg ønsket å oppnå gjennom å sette søkelys på hvordan medarbeidere som står nærmest den praktiske gjennomføringen erfarer overgangen til nye digitale løsninger. Undersøkelsen har hatt en kvalitativ tilnærming hvor det har vært utført seks individuelle dybdeintervjuer med en semistrukturell form. Intervjuene ble utført på en poliklinikk innen tverrfaglig spesialisert rusbehandling.
Resultatene i denne masteravhandlingen viser at medarbeiderne var positive til digitalisering og at de digitale løsningene som allerede var innført i avdelingen hadde bidratt til en enklere arbeidshverdag. Allikevel var det en betydelig skepsis rettet mot at nye digitale løsninger skulle innføres. Medarbeiderne beskrev to kategorier av digitale løsninger hvor de som hadde en definert effekt på pasientbehandlingen ga både større motivasjon, men også vilje til implementering. I tilfellene hvor de digitale løsningene var rettet mot rapportering og registrering viste det seg en større skepsis og motstand mot innføringen, noe som medførte et økt behov for informasjon og opplæring.
Deltagerne i denne undersøkelsen viste liten interesse for å medvirke ved digitale endringsprosesser noe som kan tyde på at ledere bør vurdere å bruke medarbeiderne sin kompetanse i utformingen av endringsprosessen, heller enn å involvere medarbeideren i hele prosessen. Videre kan det tenkes at opplæringen i nye digitale løsninger bør ses på som en langvarig prosess. Dette er på bakgrunn av at informasjonen og opplæringen medarbeiderne mottok ved oppstart viste seg å ikke være tilstrekkelig med tanke på forventningene som ble stilt i etterkant.
Resultatene i denne undersøkelsen viste videre at den digitale kompetansen til medarbeiderne kunne ha stor påvirkning på hvordan de digitale løsningene fungerte i praksis på avdelingen og at man bør vurdere å sikre denne kompetansen, enten gjennom interne kurs eller i en eventuell ansettelsesprosess.