Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHåvik, Sohaila Shakari
dc.date.accessioned2023-01-13T12:12:29Z
dc.date.available2023-01-13T12:12:29Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3043359
dc.description.abstractStudiet setter søkelys etter hvilke refleksjoner veiledere gjør seg rundt verdiarbeid i NAV. Gjennom en åpen tilnærming til verdiarbeidet i NAV, har jeg forsøkt å identifisere hvilke verdier veiledere er opptatt av om uten å kun ha fokus på de nedfelte verdiene. Jeg har også valgt å se på hvilke utfordringer veiledere møter under praktisering av verdiarbeidet, samt hvordan de opplever at ledelsen formidler verdier i praksis. Det er også aktuelt for meg å studere om verdiarbeidet er strategisk og levende. Jeg har gjennomført en kvalitativ undersøkelse ved et NAV-kontor, der jeg har gjennomført fem individuelle intervjuer. Datamaterialet er analysert og drøftet ved å bruke metoden systematisk tekstkondensering, og jeg har konsentrert meg om AAdland og Askelands undersøkelse om åtte medlemsorganisasjoner, Gehmans studie om verdiarbeid og en Beck Jørgensen og Bozmans undersøkelse om verdienes funksjon i offentlig sektor. Funnene viser at informantene har et ubevisst forhold til verdibegrepet. Det ble oppdaget fem bruksverdier som veilederne bruker aktivt i arbeidshverdagen. Gjennom historier og eksempler fra arbeidshverdagen identifiserte jeg fem bruksverdier. Verdiene er hjelpsom, tydelig, løsningsdyktig, tilgjengelig og til stede. En dypere analyse viste at det faktisk er NAVs uttrykte verdier som kommer frem. Funnene viser også at veiledere opplever noen hindringer i praktisering av verdiene, og at disse kommer frem i ulike situasjoner og sammenhenger. Til slutt viser funnene at veiledere ønsker at ledelsen synligjør og formidler verdier mer på kontoret, og de ønsker også flere arenaer hvor arbeidet med verdier er i fokus. Konklusjonen er at veilederne har et ubevisst forhold til verdibegrepet. Annen refleksjon er at verdier virker å være motiverende for veilederne. De påvirker veiledernes handlinger og fungere som en veiviser for de og som hjelper de med å evaluere sine valg og ta andre prioriteringer. Informantene har mange felles bruksverdier som også samsvarer med NAV uttrykte verdier. En annen refleksjon er at veilederne stadig står ovenfor hindringer, som enten skyldes at verdiene er motstridende, eller at byråkratiske verdier, som lover og regler 4 hindrer de i finne beste løsninger for brukerne. Veilederne reflekterer over at verdiarbeidet hadde vært mer bevisst dersom ledelsen inkluderte NAVs verdier mer i utøvelse av lederrollen, samt savner de arenaer hvor de kan reflektere over egen verdipraksis. Akkurat nå har det formelle verdiarveidet stoppet opp etter at verdidokumentet ble ferdigstilt, men verdiene lever videre i veiledernes utøvelse av arbeidsoppgaver uten at de er det bevisst.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Osloen_US
dc.subjectverdibasert ledelseen_US
dc.subjectledelseen_US
dc.subjectetikken_US
dc.subjectverdiarbeiden_US
dc.subjectverdieren_US
dc.subjectNAVen_US
dc.titleVerdiarbeid i NAV. En kvalitativ studie av verdiarbeid på et NAV-kontoren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber96en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel