Når vi føler oss trygge hos dem, gir vi tryggheten videre til barna våre Minoritetsforeldres opplevelser i møte med den norske helsestasjonen
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3025758Utgivelsesdato
2022-05Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven i Interkulturelt arbeid er en kvalitativ studie, som undersøker
hvordan 10 minoritetsforeldre med flyktningbakgrunn opplever møtet med den norske
helsestasjonen. Helsestasjonen skal være et lett tilgjengelig lavterskeltilbud som tilbyr
målrettede og likeverdige helsetjenester. Utgangspunktet for enhver konsultasjon på
helsestasjonen skal være barnet og familiens behov. Økende kulturelt mangfold, krever økt
kompetanse om ulike foreldreperspektiv for å være i stand til å oppfylle helsestasjonens mål.
Foreldre som opplever mestring i foreldrerollen, kan etablere trygge oppvekstsvilkår og gode
helsebetingelser for barna sine. Helsedirektoratet anbefaler at helseveiledningen til
minoritetsfamilier skal tilpasses deres behov og det skal vises kultursensitivitet. Målet med
studien har derfor vært å oppnå økt forståelse, kompetanse og kvalitet knyttet til
helsetjenester til målgruppen. Det vitenskapelige grunnlaget for undersøkelsen er inspirert
av hermeneutikk og sosialkonstruktivisme. Resultater fra studien viser at
minoritetsforeldrene betraktet helsestasjonen som en viktig arena for veiledning og støtte i
foreldrerollen. Det brede faglige innholdet i helsestasjonsprogrammet kan bidra til
integreringen, ved å tilby individuell informasjon og veiledning om oppvekst i det norske
samfunnet. Helsepersonellets relasjonskompetanse er verdsatt, og av betydning for
foreldrenes opplevelse av støtte og mestring. Dette kommer spesielt til syne i de individuelle
konsultasjonene. Gruppekonsultasjonene kan bli opplevd som en kilde til sosialt fellesskap.
Denne undersøkelsen viser at helsestasjonens gruppekonsultasjoner ikke alltid representerer
et lavterskeltilbud for minoritetsforeldre. Her viste funnene en utfordring knyttet til å tilby et
likeverdig gruppetilbud til denne målgruppen. Funn knyttet til språkbarrierer og bruk av tolk,
indikerer gode rutiner for bestilling av tolk. Imidlertid antyder funnene i denne
undersøkelsen, behov for å øke kvaliteten i tjenesten, både med tanke på bruk av tolk og
tolkens faglige nivå. Undersøkelsen konkluderer med at foreldre stort sett opplever høy grad
av tilfredshet med innholdet i helsestasjonstilbudet. Det er behov for å utvikle kvaliteten i
bruken av tolk, og utvikle gruppetilbudet i retning av å representere et lavterskeltilbud som
imøtekommer minoritetsforeldre sitt behov for sosiale møteplasser i den nye tilværelsen
som foreldre i et nytt land. This master's thesis in Intercultural work is a qualitative study, which examines how 10
minority parents with a refugee background examines how minority parents experience the
encounter with the Norwegian public health clinic. The health clinic should be an easily
accessible low-threshold service that offers targeted and equal health service for all. The
basis for any consultation at the health clinic must always be to take care of the child and
the family's needs. The increased cultural diversity in Norway, requires an increase in
knowledge of the different perspectives of the parent role. Parents with good parenting
skills are more able to establish a safe environment and good health outcomes for their
children. The recommendations of the Norwegian Directorate of Health regarding the health
of minority families emphasizes the importance of adapting to their needs and at the same
time show an sensitivity towards their culture.The aim of this study has therefore been to
achieve increased understanding, competence and quality related to health services for the
target group. The scientific basis for this study is built upon the theories of hermeneutics and
social constructivism. Results from the study show that the minority parents considered the
public health clinic as an important arena for guidance and support in the parental role. The
broad academic content of the public health program, as offered, can contribute to the
integration, by offering information and guidance on growing up in Norwegian society. The
health professional’s ability to create relationships is valued, and of importance for the
parents' experience with support and coping mechanisms. This is particularly evident in the
individual consultations. The group consultations can be experienced as an important arena
for social gatherings. However, the survey shows that the public health clinic’s group
consultations do not always represent a low-threshold service for minority parents. It is a
strong recommendation from the Norwegian Directorate of Health that the public health
clinic should offer all parents the opportunity to participate in group consultations. This
study may indicate that the public health clinic has a difficult challenge ahead with regard to
being able to offer equal services to this target group. Findings related to language barriers
and the use of interpreters indicate good practices for engaging an interpreter. However, the
findings may indicate a need to increase the quality of the service, both in terms of the use
of the interpreter and the interpreter's professional level. The survey concludes that parents
generally experience a high degree of satisfaction with the service provided at the health
center. There is to improve the quality of the service relating to the use of interpreters in terms of threshold and outcomes. There is also a need to further develop the group
consultation practice such that it represents a readily available and low threshold service
that meets the needs of minority parents as a social meeting place as they endeavor to
establish themselves in a new land.