En studie om hvordan småbarnsforeldre forholder seg til ekspertuttalelser om foreldrerolle og barneoppdragelse
Abstract
I dag blir kunnskap og informasjon stadig mer tilgjengelig. Gjennom ulike medier kan fagfolk og lekmenn dele sin kompetanse og erfaring med alle og enhver. Godt representert her er eksperter som uttaler seg om foreldrerolle og barneoppdragelse. Småbarnsforeldre møter stadig overskrifter og utsagn som minner dem om hvordan de kan oppdra barna sine «riktig». Dette er ideer og konstruksjoner foreldre rekrutteres av og jobber for å etterleve. Gjennom denne studien har jeg undersøkt hvordan dagens småbarnsforeldre forholder seg til de stadig mer florerende ekspertuttalelsene, med utgangspunkt i problemstillingen:
«Hvordan forholder småbarnsforeldre seg til ekspertuttalelser om foreldrerolle og barneoppdragelse, presentert gjennom ulike medier?»
Problemstillingen er valgt med utgangspunkt i egen interesse og nysgjerrighet, samt et ønske om å bidra med ny kunnskap og en bevisstgjøring til det familieterapeutiske fagfeltet. Jeg mener vi bør bli mer opplyst om og bevisst på hvordan vi som fagpersoner påvirker andre med det vi sier og skriver. Gjennom denne studien vil jeg bidra til å løfte dette temaet ytterligere, samt fremme foreldrenes stemme og perspektiv.
For å innhente best mulig kunnskap har jeg benyttet mixed methods ved å kombinere en kvantitativ spørreundersøkelse og et kvalitativt fokusgruppeintervju i et triangulert mixed methods design. Deltakerne i studien er foreldre med barn i barnehagealder og etter endt datainnsamling hadde 36 foreldre svart på spørreskjemaet og 4 deltatt i fokusgruppeintervjuet. Datamaterialet fra spørreundersøkelsen ble analysert gjennom dataprogrammet Statistical Package for the Social Sciences (SPSS), mens fokusgruppeintervjuet ble analysert gjennom en tematisk analyse inspirert av Braun & Clarkes: refleksive tematiske analyse.
Ved å studere tidligere forskning, og gjennom resultatene fra denne studien, har jeg funnet at småbarnsforeldre har et tydelig ønske og behov for råd og veiledning, samt at de i stor grad støtter seg til nære eksperter i form av ansatte i barnehage og helsestasjon, eller oppsøker eksperters uttalelser gjennom ulike medier. Foreldrene i denne studien utrykker videre at informasjon og kunnskap om foreldrerolle og barneoppdragelse i dag er svært tilgjengelig, kanskje for tilgjengelig. De opplever at råd og veiledning ikke alltid er til hjelp, spesielt når de ikke har bedt om det selv. Foreldrene oppgir også at det er vanskelig å se bort Ifra noe en ekspert har uttalt. Som fagfolk og eksperter bør vi derfor være bevisst på hva, når og hvordan vi uttaler oss om foreldrerolle og barneoppdragelse. Spesielt hvis ønsket vårt er å trygge småbarnsforeldre i sine roller. Jeg mener det er vår jobb å hjelpe småbarnsforeldre tilbake inn på sporet om at «godt nok» er godt nok.